Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Derin Okyanus Araştırma Projesi: E/V Nautilus Nedir?

Bilim İnsanları, Uzaktan Kumandalı Araç ile Derin Okyanusta Araştırma Yaparken Çocuklar Gibi Şenler!

Derin Okyanus Araştırma Projesi: E/V Nautilus Nedir?
The Deep
DeviantArt
 AnılŞahinbaş Podcast Seslendirmeni Anıl Şahinbaş
Seslendiren Anıl Şahinbaş
Süre 2:55

Bilimin katı ve veri-odaklı doğasına yoğunlaşırken, bilim insanlarının "insan" tarafları gözden kaçabiliyor. Bilim, oldukça çetrefilli ve zor bir iş; ancak kimi zaman (hele ki o zorlukların üstesinden gelinebildiğinde) adeta bir oyun gibi keyifli ve heyecan verici olabiliyor.

Bunu en net olarak görebileceğiniz yer, E/V Nautilus isimli muazzam bir derin deniz projesi. Az sonra bu projenin detaylarını vereceğiz; ancak aşağıdaki videodan, bu aracı kullanan bilim insanlarının 2019 yılındaki gözlemlerini izleyebilirsiniz (video ne yazık ki İngilizce). Fakat videoyu izlerken, özellikle de incelemeyi yapan bilim insanlarının anlık tepkilerini ve heyecanlarını gözden kaçırmayın:

Görebileceğiniz gibi bilim, sırtta ropdöşambr, dudakta puro, elde viski ile yapılan, fil dişi kulelerden sürdürülen bir uğraş değil. Evren'e dürüst bir merak ve heyecan ile bakan, içlerindeki çocuğu öldürmemiş kişilerin, gördükleri yepyeni "şeyleri" akıl, mantık ve veri çerçevesinde değerlendirdikleri bir süreç. Gerçeğe ulaşmak konusunda elimizde olan en başarılı araç...

E/V Nautilus Nedir?

Araştırma Gemisi (E/V) Nautilus, batan Titanik'in ünlü enkazını keşfetmesi ile bilinen Dr. Robert Ballard önderliğindeki Ocean Exploration Trust tarafından yürütülen okyanus araştırma projesidir. Bu proje 64 metrelik bir araştırma gemisi üzerinden yürütülür. Dünya çapında 4000 metreye kadar ulaşabilen zoolojik, jeolojik ve arkeolojik araştırmalar açısından ufuk açıcı gözlemler yapmak hedefleniyor.

Proje kapsamındaki birincil uzaktan kontrollü araç Hercules isimli ROV'dur (Remotely Operated Vehicle). Hercules, genelde Argus isimli 6000 metreye kadar erişebilen bir takip sistemi ile gönderilir. Argus da deniz tabanında Hercules'i gözlemler. Ayrıca Echo ve Diana isimli sonar sistemi ile donatılmıştır. Bu sayede zifiri karanlıktaki derin okyanus tabanının haritasını çıkartarak bilgi edinir.

Araç ve gemi, VSAT (Very Small Aperture Terminal) adlı 46 Mbps hızına erişebilen çift yönlü bir internet sistemi kullanır. Nautilus'tan jeosenkronize uydulara sinyal gönderilir, ardından sinyal Andover'daki merkeze yönlendirilir. Oradan da Rhode Island Üniversitesi Oşinografi Enstitüsü'ne iletilir ve gerçek zamanlı canlı yayın yapılır.

1. Türev İçerik Kaynağı: E/V Nautilus | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/01/2021 11:15:14 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8052

“Aslen mühendis olacaktım. Ancak pratik gündelik yaşamı, sırf açgözlü bir maddi kazanç amacıyla daha da geliştirmek için yaratıcı zekamı harcama düşüncesi bana katlanılamaz geldi.”