Evrim Ağacı

COVID-19, İnsan-Harici Memeli Hayvanlar İçin de Tehlikeli Olabilir!

University College London araştırmacılarının yaptığı çalışmaya göre SARS-CoV-2 virüsü sadece insanlar için değil, 26 farklı memeli türü için tehlike yaratabiliyor.

COVID-19, İnsan-Harici Memeli Hayvanlar İçin de Tehlikeli Olabilir! Tully's Training

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Science Daily isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Scientific Reports bilimsel dergisinde yayımlanan rapora göre, insanlarla sürekli temas halinde bulunan 26 hayvan türü de COVID-19 enfeksiyonundan zarar görebilir.

SARS-CoV-2 virüsü insanlarda ACE2 proteinlerine bağlanarak insanları enfekte etmektedir. Virüsün ACE2 proteinlerine nasıl bağlandığını ve nasıl koku kaybına yol açtığını daha detaylı incelemek şu içeriğimize göz atabilirsiniz. Çalışmanın odak noktası, 215 farklı hayvan türündeki ACE2 proteininde bulunan mutasyonlar olmuştur. Çünkü hayvanlarda virüsün enfekte etme yolakları, insanlardakilerden farklıdır.

İnsanların enfekte olabilmesi için virüs proteinin ana hücrenin ACE2 proteinine düzgünce bağlanması ve böylece hücre içine girebilmesi gereklidir. Yapılan bu çalışmada virüsün hayvan hücrelerinde bulunan ACE2 proteinine doğru biçimde bağlanmasa da hücre içine girebildiğini ve hayvanları enfekte edebileceği gösterildi. Yine de araştırmacılar koyun ve şempanze, goril, orangutan, bonobo gibi büyük maymunlarda virüsün ACE2 proteini ile insanları enfekte ettiği kadar güçlü ve düzgün biçimde bağlanabildiğini buldu. Ancak koyunlar üzerinde enfeksiyon testleri henüz gerçekleştirilmediği için bu hayvanların gerçekten enfekte olabildiği doğrulanmamıştır.

Goril gibi büyük maymunlar da enfekte olabilmektedir
Live Science

Çalışmanın baş yazarı Londra Üniversitesi Akademisi Yapısal ve Moleküler Biyoloji Bölümü'nden Prof. Chiristine Orengo:

Biz hangi hayvanların enfeksiyon riski altında olabileceğini görmek ve ilerde yapılacak araştırmaları garanti altına almak için deneysel olarak çalıştığımız hayvanların ötesine bakmak istiyoruz. Bizim salgında risk altında tanımladığımız hayvanlar başka türleri enfekte edebilir ya da çiftçilerin geçim kaynaklarına zarar verebilir. Aynı zamanda bu hayvanlar insanları daha sonra tekrar enfekte edebilecek birer virüs rezervuarı olarak da davranabilir.

Araştırma takımı ayrıca enfeksiyon riskinin hayvan türleri arasındaki farklılıklarını daha iyi anlamak için bazı hayvan türlerinin hücrelerinin detaylı yapısal analizini de yaptı. Bu sayede buluşlarını önceki deneysel verilerle karşılaştırarak hangi türlerin enfeksiyon riski altında olduğunu hangilerinin ise risk altında olmadığını belirlediler. Araştırmacılar çoğu kuş türünün, balıkların ve kertenkelelerin risk altında görünmediğini; ancak inceledikleri memeli türlerinin çoğunluğunun potansiyel olarak enfekte olabileceğini belirtti. Araştırmacıların risk altında öngördüğü hayvan türleri arasında ev kedileri, köpekler, vizon, aslanlar ve kaplanlar, makak maymunları ve dağ gelincikleri bulunmaktadır. Tüm bu raporlanmış vakalar laboratuvar çalışmalarında enfekte edilmiştir.

Vizon hayvanı
Euronews

Son olarak çalışmanın yazarlarından Londra Üniversitesi Akademisi Yapısal ve Moleküler Biyoloji Bölümü'nden Prof. Joanne Santini şöyle konuştu:

Bir gün bir hayvandan bizim de COVID-19 enfeksiyonu kapmamamız ve hayvanları bu enfeksiyondan korumamız için özellikle ev hayvanları ve çiftlik hayvanları üzerinde geniş kapsamlı bir denetleme yapmalıyız. Ancak bu şekilde enfeksiyonu kontrol edebiliriz. Tabii ki kendi hijyenimize ve ev hayvanlarımızın hijyenine dikkat etmek ve eğer enfekte olmuşsanız diğer insanlardan kendinizi izole ettiğiniz gibi hayvanlardan da izole olmak çok önemlidir.
  1. Türev İçerik Kaynağı: Science Daily | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/10/2020 17:49:07 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9444

“Felsefe, bütün bilimlerin anasıdır.”
Marcus Tullius Cicero