Evrim Ağacı

Çocukluk Döneminde Yaşanan Stres Beyin Bölgelerinin Boyutlarını Küçültüyor!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İhmal edilen, kötü davranılan ve fakirlik yaşamış çocuklar, yetişkinlik dönemlerini iyi büyütülmüş çocuklara kıyasla daha zor geçiriyorlar. Biyolojik Psikiyatri Bilimi Dergisi'nde [Jamie L. Hanson, Çocukluk Dönemi Stresi Sonrası Davranışsal Bozukluklar: Hipokampus ve Amigdala'nın katkıları] yayınlanan makale, çocukluk döneminde yaşanan stresin beynin duyguyu işleme, öğrenme ve hafızadan sorumlu kısımlarının boyutlarını değiştirebileceğini kanıtlıyor.

Araştırma görevlileri fiziksel anlamda kötü davranılan, ihmal edilen ve fakir ortamlarda büyümüş 12 yaşındaki çocukların beyinlerini görüntüledi. Bu görüntüleri kullanarak beynin hafıza ve duygu işleme zincirinde bulunan amigdala ve hipokampus loblarının boyutlarını ölçtüler ve bu ölçüleri yine 12 yaşında, fakat orta sınıf ailelerde iyi bir ortamda büyümüş çocukların amigdala ve hipokampusleri ile karşılaştırdılar, kötü ortamda büyümüş çocuklar iyi ortamda büyümüş çocuklara göre önemli ölçüde daha küçük amigdala ve hipokampuslere sahiptiler.

İnsan yaşamının erken döneminde yaşanan stresin depresyon, anksiyete ve kanser ile yakından ilgili olduğu ayrıca ileri dönemlerde kariyer başarısını etkilediği kabul gören bir olgu. Stresin beyin loblarına etkisini konu alan bu araştırma küçüklükte yaşanılanların neden yıllar sonra çok büyük etkiler yarattığı sorusuna fizyolojik birkaç ipucu sunabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 16:18:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2583

“Tek kitaplı insandan korkarım.”
Thomas Aquinas