Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Çocuklar İçin Rengarenk Bir Deney: Limon ve Köpüklü Patlamalar Deneyi!

Yazar Fun Littles
1 dakika
75,546 Okunma Sayısı
Notlarım

Çocuklarınızla yapabileceğiniz eğlenceli aktivitelerden biri, onların hem eğlenip, hem de bilimsel bazı bilgiler öğrenebilecekleri deneyler yapmalarına yardımcı olmaktır. Bu deneyin sonunda bir asit-baz tepkimesine tanıklık etmiş ve tamamen doğal ve oldukça eğlenceli bir temizlik malzemesi üretmiş olacaksınız.

İhtiyacınız Olan Malzemeler

• Sıvı sabun (Çeyrek su bardağı kadar)
  • Ilık su (3/4 su bardağı)
  • Kabartma tozu (2 yemek kaşığı)
  • Sitrik asit (limon tuzu) veya limon (2 yemek kaşığından biraz fazla)
  • Renklendirici yemek boyası (birkaç damla)
  • Birkaç çorba tabağı

Deneyin Adımları

1. Ilık su ile sıvı sabunu karıştırarak 5-6 farklı çorba tabağına bu karışımı dökün.

2. Üzerine birkaç damla farklı renklerde renklendirici damlatarak istediğiniz renkleri verin. Bu işlemler sonucunda kaplarınız aşağıdaki gibi gözükecektir:

3. Karışımlarınıza kabartma tozu karıştırın. Belli bir oranı yok, ancak abartmayınız.

4. Şimdi, karışımınıza birkaç yemek kaşığı sitrik asit karıştırın. Sitrik asit yerine limon da kullanabilirsiniz; ancak deney sonuçlarınız biraz daha zayıf olacaktır.

5. Sitrik asit, kabartma tozuna değdiği anda karışım üzerinde hafif, hava kabarcıklı, yumuşak bir köpük tabakası oluşturacaktır. Bu katman aşağıdaki gibi gözükür:

6. Bundan sonrası, işin eğlence kısmı: sıvıyı karıştırdığınız sürece, tepkime devam edecek ve köpük kabararak şişecektir. Bu da volkan benzeri minik patlamalar yaparak köpüğün kabın dışına taşmasına neden olacaktır. Dilediğiniz kadar yemek boyası, sitrik asit ve kabartma tozu katarak, aşağıdaki gibi ilginç renkler elde edebilirsiniz:

Deneyde Ne Öğrendik?

Kabartma tozu bir bazdır. Limon suyu ve sitrik asit ise birer asittir. Bunlar bir araya geldiğinde kimyasal tepkimeye girerler ve etrafa karbondioksit saçarlar. İşte bu karbondioksit salınımı sırasında, sabun tarafından oluşturulan baloncuklar, normalden kat kat fazla şişebilir. Bu tepkime, endotermik bir tepkimedir, yani bu tepkime sırasında ortamdan ısı alınır.

1. Türev İçerik Kaynağı: Fun Littles | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/01/2021 09:52:11 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1664

Notlarım

“Hayatta hep olduğu gibi, insanlar kolay cevaplar isterler. Ve o cevaplar her zaman hatalıdır.”
Susan Greenfield