Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Adından da anlaşılacağı gibi daima 2 veya 4 parmak (çift sayıda) bulundurmaları ile sınıflandırılmışlardır. Fosil kalıntıları bulunan akrabalarında baş parmak tırnağı da görülmektedir, ama günümüzde varolan çift toynaklılarda yoktur. İkinci ve beşinci parmakları türden türe farklılık gösterir. Su aygırlarında hala büyük ve kullanışlı bir beşinci parmağa sahiptir, ama çift toynaklıların çoğunda küçülmüştür ve hatta yere bile değmez. En meşhur çift toynaklılardan bazıları hipopotamlar, develer, zürafalar antiloplar, boğalar, keçiler, lamalar, alpakalar, geyikler ve domuzlardır. Atlar, zebralar, gergedanlar ve tapirler tek toynaklı (Perissodactyla) olduğu için bu takımda sınıflandırılmazlar.

Plasentalılar (Eutheria) alt sınıfında bulunan ve 220'den fazla tür barındıran memeli takımıdır. Ayrıca Cetacea takımındaki yunus ve balina gibi memeli deniz hayvanları da bu takımdan evrimleşmiştir. Bu yüzden Cetacea ve Artiodactyla takımı, filogenetik olarak Cetartiodactyla isimli ortak bir taksonda resmedilir. Hatta hipopotamlar, diğer üyelere nazaran balinalara daha yakın olduğu için bu parafiletik takımın hatalı bir sınıflandırma olduğu düşünülür.

En eski fosil kayıtları Eosen'e (53 milyon yıl önce) uzanır. Bütün kıtalarda eş zamanlı olarak keşfedildikleri için, hangi kıtadan doğrudan köken aldıkları hakkında bir şey söylenemiyor. En iyi bilinen örneği Diacodexis cinsi tavşan boyutunda ufak otobur memelilerdir. Kendisinin ilk olarak 55 milyon yıl önce görülmeye başlanmış olduğu ve 9 milyon yıl önce soyu tükendiği düşünülüyor.

Avustralya ve Antarktika dışında bütün kıtalara yayılmışlardır. Ormanlardan ve çayırlardan çöllere kadar birçok habitatta yaşayabilirler.

Bazıları sosyal gruplar halinde yaşarken, bazıları yalnız yaşamayı sever. Tek erkekli harem gruplarda yaşayan türleri de, karışık sosyal gruplar halinde yaşayanları da mevcuttur. Bölgelerini salgıları ile işaretleyerek oldukça savunmacı tavır sergilerler.

Bu taksondan evrimleşen deniz memelilerini saymazsak hepçil ve otçul ağırlıklı beslenirler.

Boynuzlular (Bovidae) ailesi, insanlar için ticari önem taşımaktadır.

Antik Yunanca artios "çift", dactyla ise "toynak/tırnak" demektir.

• Wikipedia. Artiodactyla. (2018, Ekim 29). Alındığı Tarih: 29 Ekim 2018. Alındığı Yer: Wikipedia

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/12/2019 10:09:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7440

“Uydurma gerçekler bilim için fazlasıyla zararlıdır; çünkü uzun süre varlıklarını korurlar. Az kanıtla desteklenen uydurma görüşlerse pek zararlı değildir, çünkü onları çürütmekten herkes keyif duyar.”