Yahudilerin Mısır'dan Göçmeleri Gerçekten Yaşandı Mı?
“Seni Mısır’dan, köle olduğun ülkeden çıkaran Tanrın RAB benim
Exodus 20:02
Bilim adamları, Tanrı tarafından seçilmiş halkını Mısır'dan büyük bir göçe yönlendiren bir peygamberin öyküsünün gerçek olup olmadığını uzun süredir araştırıyorlar her ne kadarda İncil'deki Exodus (Çıkış) Kitabın da Yahudiler'in Antik Mısır'da köle olduğu anlatılsa da yapılan arkeolojik çalışmalar, ne Yahudiler'in çok uzun süre Mısır'da kaldığını ne de bir milyondan fazla kişiyle Kızıldeniz'i yararak geçtiğine dair bir kanıt bulamadılar ama yine de biz bu olayı daha derinlemesine inceleyelim
Çıkış
Çıkış'ın hikayesi Tevrat'ta dramatik bir şekilde anlatılıyor. 600.000 kişi Musa önderliğinde özgürlüğe giden uzun bir yürüyüşle Mısır'ı terk etti. Anlatıya göre Musa Kızıl Denizi ikiye yararak Yahudi halkını koruduğu daha sonra Tanrı'nın Firavun'un kalbini taşlaştırarak, Firavun'un ordusunu savaş arabaları ve süvarileriyle birlikte Kızıldeniz'de boğdu bu sayede Yahudi halkını Sina Dağı'na getirdi, burada vahiylere tanık oldular ve Tanrı'nın On Emir'ini Musa aracılıyla aldılar.
İlk Emir, Yahudi tektanrıcılığının özüdür;
"Seni Mısır'dan, köle olduğun ülkeden çıkaran Tanrın Rab benim. Benden başka tanrın olmayacak."
Mısır'dan Çıkış 20:2-3
Tüm Reklamları Kapat
Tabi bunlar Tevrat'ın anlatısına göre böyle yoksa Antik Mısır'da hangi hükümdarın kaç yıl yaşadığını nasıl vefat ettiğini biliyoruz ve hiçbiri de kaça bir halkın peşinden giderek Kızıl Deniz'de boğulmadı.
Bu ve benzeri paylaşımları hep görüyorsunuzdur ama bunların hiçbiri gerçeği yansıtmamaktadır. Özellikle Hrtistiyan ve Yahudi camiasında Yahudi halkının arkasından giden ve kalbi Tanrı tarafından taşlaştırılan firavun 2.Ramses olduğu iddia edilir. (2014 Exodus flimi Christian Bale'in başrolde oynadığı flimde de, Yahudiler'in peşinden giden firavun 2.Ramses olarak gösterildi ama biz bilim sayesinde biliyoruz ki 2.Ramses 90 yaşına kadar yaşadı ve 90 yaşında yatağında öldü.
Arkeologlar ve Mısırbilimciler tarafından bir asırdır yapılan araştırmalarda, Mısır'dan Çıkış esareti ve çölde yapılan seyahatlerle doğrudan ilişkilendirilebilecek hiçbir kanıt bulunamadı. Arkeologlar genel olarak İsrailoğullarının Kenan kökenli olduğu konusunda hemfikirdir. (3)
Bu yüzden eldeki verilere bakarsak bilimsel camii'a da bu göç ile ilgili verilerin yetersiz olması ve herhangi bir kanıt bulunmaması bu göçün aslında yaşanmamış Yahudi halkı tarafından anlatılan mitolojik bir hikaye olduğu sonucunu çıkartabiliriz
Yahudilerin Diğer Göçleri
Babil Göçü
Yahudiler'in Mısır'a göçmelerinden daha önce de göç etmişlerdi. Yahudiler ilk göçlerini Babil'e yapmışlardı. Yahuda Krallığı'nın Neo-Babil İmparatorluğu tarafından yenilmesinden sonra Yahudiler'in Babillilere esir düşüp Babil'e sürüldüğü dönemdir.
MÖ 605'te Karkamış Muharebesinden sonra Babil Kralı II.Nebuchadnezzar Kudüs'ü kuşattı ve bunun sonucunda Yahudiye kralı Jehoiakim tarafından haraç ödendi. Nebukadnezar'ın saltanatının dördüncü yılında, Jehoiakim daha fazla haraç ödemeyi reddetti ve bu durum, II. Nebukadnezar'ın şehri tekrar kuşatmasına sebep oldu. Bu kuşatma sonucunda Yahudiye kralı Jehoiakim'im ölümü ve Yahudi halkının da Babil'e sürgün edilmesiyle sonuçlandı.
Bu sürgün Pers Kralı Büyük Kiros'un Babil'i feth etmesiyle sona ermiştir. Ardından Büyük Kiros Yahudiler'in Kenan bölgesine gitmelerine izin verdi. İncil'deki Ezra kitabına göre, Yahudiler'in ikinci kutsal tapınağı inşa edildi.
Babil Göçünün Önemi
Yahudiler bir çok kez zorunlu göçe tabi tutuldular ama hiçbirinde Babil sürgünü kadar Yahudilerde etkili olmadı çünkü Babil ordusunun Yahudilere vaat edilmiş topraklara girmesi ve Yahudiler'in bağımsızlığına son verip halkı göç ettirmesi üstüne İsrail Kralı Süleyman tarafından yaptırılan kutsal tapınaklarının yıkılması Yahudiler'de hem çok derin etki bıraktı hem de çok büyük bir krize sebep oldu. Bu yıkım sonrası Yahudiler ağıtlar (Yeremya'nın Mersiyeleri gibi) ve anısına oruçlar tutumaya başladılar.
Yahudilerin Avrupa'ya Dağılışı
Milattan sonra 70 yılındaki Yahudi-Roma savaşları'nın ilkini başlatan Yahudiler'in ayaklanmasında ve MS 135 yılındaki Bar Kohba ayaklanmasında Yahudilerin yaşadığı yenilgiler yaşadılar. Yahudiler Roma tarafından sürülerek veya köle edilerek Roma İmparatorluğu'nun dört bir yanında dağıldılar. O dönemden itibaren, Yahudiler başta Avrupa, Orta Doğu ve çevresi, daha sonraları da Kuzey Amerika olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde yaşamaya başladılar.
Bugün Avrupa'da yaşayan veya yaşamış Yahudiler'in ataların bu göç sonrası Avrupa'ya dağıldılar.
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- Dr. Ögr. Üyesi Rabia MERT. (2021). Yahudilerin Göç Tecrübesinde Kudüs'ün Konumu. YAHUDİLERİN GÖÇ TECRÜBESİNDE KUDÜS'ÜN KONUMU. | Arşiv Bağlantısı
- Marc Van De Mieroop. The Eastern Mediterranean In The Age Of Ramesses Ii.
- Carol Meyers. Exodus.
- Ali Osman Kurt. (2006). Yahudilik'te Sürgün Teolojisi: Tanrısal Bir Ceza Olarak Sürgün. Yahudilik'te Sürgün Teolojisi. | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/04/2024 16:30:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/15769
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.