Saat gece 23.47.
Bilgisayar kapanmış.
Ama siz kapanmamışsınız.
Bir e-posta daha kontrol ediyorsunuz.
Yarınki toplantıya göz atıyorsunuz.
Sonra birkaç dosya daha...
Derken saat oluyor 00.32.
Kendinize şu meşhur cümleyi kuruyorsunuz:
"Ben işimi seviyorum."
Peki ya gerçekten sadece işinizi seviyorsanız?
Ya da iş artık sizi bırakmıyorsa?
Aslında maddi destek istememizin nedeni çok basit: Çünkü Evrim Ağacı, bizim tek mesleğimiz, tek gelir kaynağımız. Birçoklarının aksine bizler, sosyal medyada gördüğünüz makale ve videolarımızı hobi olarak, mesleğimizden arta kalan zamanlarda yapmıyoruz. Dolayısıyla bu işi sürdürebilmek için gelir elde etmemiz gerekiyor.
Bunda elbette ki hiçbir sakınca yok; kimin, ne şartlar altında yayın yapmayı seçtiği büyük oranda bir tercih meselesi. Ne var ki biz, eğer ana mesleklerimizi icra edecek olursak (yani kendi mesleğimiz doğrultusunda bir iş sahibi olursak) Evrim Ağacı'na zaman ayıramayacağımızı, ayakta tutamayacağımızı biliyoruz. Çünkü az sonra detaylarını vereceğimiz üzere, Evrim Ağacı sosyal medyada denk geldiğiniz makale ve videolardan çok daha büyük, kapsamlı ve aşırı zaman alan bir bilim platformu projesi. Bu nedenle bizler, meslek olarak Evrim Ağacı'nı seçtik.
Eğer hem Evrim Ağacı'ndan hayatımızı idame ettirecek, mesleklerimizi bırakmayı en azından kısmen meşrulaştıracak ve mantıklı kılacak kadar bir gelir kaynağı elde edemezsek, mecburen Evrim Ağacı'nı bırakıp, kendi mesleklerimize döneceğiz. Ama bunu istemiyoruz ve bu nedenle didiniyoruz.
Bilim insanları son yıllarda tam da bu soruyu araştırıyor:
İşkoliklik (workaholism) gerçekten bir bağımlılık olabilir mi?
Çok Çalışmak ile İşkoliklik Aynı Şey Değil
Önce önemli bir yanlış anlamayı düzeltelim.
Her çok çalışan insan işkolik değildir.
Bir cerrahın uzun ameliyatlar yapması,
bir akademisyenin proje yetiştirmesi,
bir girişimcinin yeni şirket kurması,
tek başına bağımlılık anlamına gelmez.
Sorun çalışmanın miktarında değil,
çalışma üzerindeki kontrolün kaybedilmesindedir.
İşkoliklik Nedir?
Günümüzde birçok araştırmacı işkolikliği davranışsal bağımlılık olarak değerlendirmektedir.
Önerilen tanıma göre işkoliklik:
Çalışma davranışı üzerinde kontrol kaybı, işle aşırı zihinsel meşguliyet ve bunun kişinin yaşamında belirgin zarara yol açmasıyla karakterizedir.
Yani kişi:
• Planladığından daha fazla çalışır.
• Azaltmaya çalışır ama başaramaz.
• İş nedeniyle ailesiyle, arkadaşlarıyla veya sağlığıyla ilgili sorunlar yaşar.
• Buna rağmen çalışmaya devam eder.
Tanıdık geldi mi?
Bu belirtiler kumar, oyun veya diğer davranışsal bağımlılıklarla şaşırtıcı derecede benzerdir.
Tatilde Hastalanan İnsanlar
İşkoliklik araştırmalarında ilginç bir kavram vardır:
"Leisure sickness" (boş zaman hastalığı).
Bazı insanlar hafta sonu ya da tatile çıktıklarında:
🤒 hasta hisseder,
😫 baş ağrısı yaşar,
😴 aşırı yorgunluk hisseder,
🤧 grip benzeri belirtiler gösterebilir.
Çünkü bedenleri sürekli yüksek stres ve aktivasyon düzeyine alışmıştır. İş durunca sistem şaşırır.
Kısacası:
"Tatile çıktım, sonunda dinleneceğim."
yerine,
"Tatile çıktım, şimdi neden hasta oldum?"
senaryosu yaşanabilir.
İş Yapamayınca Huzursuz Oluyor Musunuz?
Bağımlılıkların önemli özelliklerinden biri yoksunluktur.
İşkoliklikte de benzer belirtiler görülebilir.
Çalışma engellendiğinde kişilerde:
• huzursuzluk,
• sinirlilik,
• olumsuz duygular,
• uyku sorunları
ortaya çıkabilir.
Bir başka deyişle:
Telefon bağımlısının telefonu elinden alınır.
Kumar bağımlısı kumar oynayamaz.
İşkolik ise çalışamaz.
Ve üçü de benzer rahatsızlık hissedebilir.
Beynimiz Neden Çalışmaya Bağımlı Olsun?
İş ilginç bir ödül kaynağıdır.
Terfi alırsınız.
Takdir edilirsiniz.
Maaş artar.
Başarı hissedersiniz.
Bir hedefe ulaşırsınız.
Beyin de bunu sever.
Araştırmacılar dopamin ve ödül beklentisi mekanizmalarının işkoliklikte rol oynayabileceğini düşünmektedir. Ancak henüz bu konuda yeterli nörogörüntüleme çalışması bulunmamaktadır.
Yani bilim insanları hâlâ şu sorunun cevabını arıyor:
"İnsan neden çalışmayı bırakmakta zorlar?"
İşkoliklik Neden Tehlikeli?
Çünkü toplum işkolikliği çoğu zaman alkışlar.
Kimse:
"Yine çok çalışmışsın!"
diye endişelenmez.
Ama:
"Yine çok içmişsin!"
der.
İşte sorun burada başlıyor.
Araştırmalar işkolikliğin:
🧠 depresyon,
😰 kaygı bozuklukları,
😴 uyku sorunları,
🍔 yeme bozuklukları,
🍷 alkol kullanım bozukluğu,
❤️ kardiyovasküler hastalıklar
ile ilişkili olabileceğini göstermektedir.
Üstelik zarar sadece kişiye değil,
eşine,
çocuklarına,
iş arkadaşlarına,
hatta yönettiği kuruma kadar uzanabilir.
Müdürünüz İşkolikse Siz de Risk Altındasınız
Araştırmalar yöneticilerin işkoliklik açısından yüksek risk taşıdığını göstermektedir.
Bu durum bazen bütün kurumu etkileyebilir.
Örneğin:
📧 Gece yarısı e-posta gönderen yönetici
📞 Hafta sonu arayan müdür
💻 Hasta olmasına rağmen çalışan ekip lideri
zamanla şu mesajı verir:
"Gerçek çalışanlar böyle yapar."
Sonuç?
Kurumsal ölçekte kronik stres.
Her İşkolik Mükemmeliyetçi midir?
Her zaman değil.
Ama mükemmeliyetçilik önemli bir risk faktörüdür.
Bazı insanlar için:
"Yeterince iyi."
diye bir kavram yoktur.
Her şey biraz daha iyi olabilir.
Biraz daha çalışılabilir.
Biraz daha kontrol edilebilir.
Bu düşünce biçimi zamanla kişinin kendisini tüketebilir.
Tedavisi Var mı?
Evet.
Ve ilginç şekilde amaç insanları tembelleştirmek değildir.
Amaç çalışmayı bırakmak değil,
çalışmayla sağlıklı bir ilişki kurmaktır.
Araştırmalarda öne çıkan yaklaşımlar:
🧠 Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)
🎯 Motivasyonel Görüşme
🧘 Mindfulness temelli yaklaşımlar
👨👩👧 Aile terapileri
olarak belirtilmektedir. Özellikle mindfulness konusunda umut verici sonuçlar bildirilmiştir.
Ayrıca bazı ülkelerde Workaholics Anonymous (İşkolikler Anonim) benzeri destek grupları da bulunmaktadır.
Sonuç: Çalışmak Erdemdir, Ama...
Toplumlar çalışmayı sever.
Patronlar da sever.
Ekonomi de sever.
Ama bedenimiz ve zihnimiz bazen aynı fikirde olmayabilir.
Belki de doğru soru:
"Ne kadar çalışıyorum?"
değil,
"Çalışamadığım zaman ne hissediyorum?"
sorusudur.
Eğer birkaç saatlik boşluk sizi huzursuz ediyor,
tatilde sürekli e-posta kontrol ediyorsanız,
aileniz sizi işten daha az görüyorsa,
durup düşünmenin zamanı gelmiş olabilir.
Çünkü bazen insan işi yönetir.
Bazen de iş insanı yönetmeye başlar. 💼🧠☕️
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/06/2026 05:33:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/23281
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.