Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası

Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası Science Daily
1 dakika
Tüm Reklamları Kapat

Bilim insanları, Papua Yeni Gine’de 6.000 yıllık en eski tsunami kurbanına ait olduğunu düşündükleri bir kafatası buldular. Kafatasının bulunuşu yüz yıl kadar önceydi fakat kafatasında bulunan tortulların yakın tarihli analizleri tsunami aktivitesinin belirgin özelliklerini ortaya koyuyor.

Tsunami oldukça büyük bir felakettir. Depremler, volkanik patlamalar ve su altı heyelanları nedeniyle oluşan dev dalgalar ile meydana gelen tsunami, bilinen en ölümcül afetlerden biridir. Örneğin Hint Okyanusu’ndaki 2004'te yaşanan tsunami 230bin kişinin ölümüne sebep oldu. Tsunamilerin etkilerini inceleyen bilim insanları, artık tsunami nedeniyle ölen bir kişiye neler olabileceğini görebiliyorlar. 6.000 yıl önce Güneybatı Pasifik’te Papua Yeni Gine’de yaşamış bir insanın kafatası, antik tsunami aktivitesi özelliklerine sahip jeolojik çöküntülerde bulundu.

Tüm Reklamları Kapat

The Field Müzesi Pasifik Antropolojisi Regenstein Küratörü ve çalışmanın yazarlarından John Terrell’e göre bu kişi binlerce yıl önce tsunami yüzünden ölmüş ise, denizde yaşamak güzel güneş batımını izlemekten ibaret değil. Denizde yaşamanın kötü bir yanı da bu tarz felaketler olduğunu belirtiyor. “Belki de bu birey sayesinde bugün bilim insanlarının ve dünyanın iklim değişikleri ve yükselen deniz seviyelerinin gerçekten tehdit olması ciddiye alınır.” diye ekliyor.

Söz konusu kafatası 1929 yılında, Avustralya’nın yaklaşık 800 km kuzeyinde, Papua Yeni Gine’nin kuzeyindeki küçük Aitepe kasabası yakınlarında toprak içerisinde bulundu. Terrell, 1990 yılından bu yana dünyanın ikinci en büyük adası olan Yeni Gine kıyılarında arkeolojik ve antropolojik araştırmalar yapıyor. PLOS One'da yayınlanan çalışmaya, New South Wales Üniversitesi, Bourgogne-Franche Comte Üniversitesi, Notre Dame Üniversitesi, Auckland Üniversitesi, Yeni Zelanda Ulusal Su ve Biyoloji Enstitüsü tarafından katkı verilmiştir.

Notre Dame Üniversitesi ve The Field Müzesinden Mark Golitko, “Kafatası, arkeolojik açıdan büyük ilgi gördü. Çünkü bölgedeki birkaç erken iskelet kalıntısından biri. Başlangıçta kafatasının tarihlendirmeden önce Homo erectus’a ait olduğu düşünülüyordu. Ancak radyo karbon tarihlendirmesi ile yaşının 6.000 yıl civarında olduğu anlaşıldı.”, diyor.

• Field Museum. 6,000-Year-Old Skull Could Be From The World's Earliest Known Tsunami Victim. (25 Ekim 2017). Alındığı Tarih: 19 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Science Daily | Arşiv Bağlantısı
  • James Goff, et al. (2017). Reassessing The Environmental Context Of The Aitape Skull – The Oldest Tsunami Victim In The World?. PLOS One. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/02/2024 10:33:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7183

Dışkı
Nanoteknoloji

-. --, et al. Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası. (28 Aralık 2017). Alındığı Tarih: 23 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/7183
--, -., Köz, A., Özdoğan, K. T. (2017, December 28). Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası. Evrim Ağacı. Retrieved February 23, 2024. from https://evrimagaci.org/s/7183
-. --, et al. “Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası.” Edited by Kadir Toykan Özdoğan. Translated by Ahmet Köz, Evrim Ağacı, 28 Dec. 2017, https://evrimagaci.org/s/7183.
--, ---. Köz, Ahmet. Özdoğan, Kadir Toykan. “Bilinen En Eski Tsunami Kurbanı: 6.000 Yıllık Kafatası.” Edited by Kadir Toykan Özdoğan. Translated by Ahmet Köz. Evrim Ağacı, December 28, 2017. https://evrimagaci.org/s/7183.