Evrim Ağacı

Bilim İnsanları: "Evreka" ve Gerçekte Söylenenler...

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Isaac Asimov, 1987 yılında şöyle demiştir:

Bilimde duyduğumuz en heyecan verici olan ve bir keşfe en çok kapı aralayan laf, "Evreka!" değil, "Hmm, bu çok tuhaf." lafıdır.

Gerçekten de, çoğu zaman incelemeye değer olan şeyleri, başka çalışmalarda toplanan verileri incelerken, kendi deneylerimizi yaparken oluşan tuhaflıklar üzerine kafa yorma sırasında, akademik literatürün derinliklerinde makale okumaları yaparken keşfederiz... Kimi zaman kişisel meraklarımız, yeni bir teknoloji sayesinde eskiden göremediklerimizi görme, pratik bir sorunu çözme isteğimiz de bu keşfi doğurabilir. Hatta kimi zaman bu keşifler tamamen şans eseri ve tesadüfen olur. Başka bir şeyi incelerken, yepyeni bir şey keşfederiz.

Bilim insanları da en nihayetinde "insan"dır. Ve sanılanın aksine bilim, sırtında robdöşambrı, boynunda fuları, elinde puro ve viskisi olan elitler tarafından değil, sabah akşam laboratuvarda kimsenin umursamadığı bir kelebeğin kimsenin umursamadığı kanadı içerisindeki kimsenin umursamadığı bir kimyasalın neden o şekilde değil de bu şekilde çalıştığını anlamaya çalışan emekçiler tarafından icra edilir.

Twisted Doodles

Bilim, bazılarının inatla göstermeye çalıştığı gibi elit değildir; lakin bilimin kaçınılmaz bir şekilde "elitleştirme", "entelektüelleştirme", vb. etkileri vardır. Bu son derece normaldir çünkü bilgi, günümüzde yeryüzünde var olan en büyük güçtür ve bilgiye en sınırsız ve doğrudan erişimi olan insanlar da bilim insanlarıdır.

Dolayısıyla bu dinamik herkesçe iyi anlaşılmalı ve öğrenmeye aç halk ile bizleri gerçeğe ulaştırabilecek tek yöntem olan bilim arasındaki köprü özenle ve bıkmaksızın kurulmalıdır.

Bu yolda bir nebze faydamız olabiliyorsa ne mutlu bize!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2020 19:55:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4603