Paylaşım Yap
Tüm Reklamları Kapat
Tüm Reklamları Kapat

Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor!

Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor! Vimose Zırhı
Research Gate
5 dakika
1,230
Tüm Reklamları Kapat

MS. 200 civarlarında, yüksek rütbeli bir Cermen savaşçı, günümüz Danimarka sınırlarında bir yerde gerçekleşen savaşta öldürüldü. Savaş sona erdiğinde, onu öldürenler, yaklaşık 20.000 küçük demir halkadan özenle yapılmış zincir zırhını çıkardılar. Daha sonra, savaşta aldıkları zafere karşılık tanrılarına kurban olarak, zırhı bir bataklığa attılar.

Vimose zırhı olarak bilinen 10 kiloluk zırh parçası, 19. yüzyılın sonlarına doğru, Danimarka'da yer alan Vimose'un yakınlarında, arkeologlar tarafından keşfedildi.[2] Bataklıktaki görülmedik düşük oksijen koşullarıyla korunduğundan, zırh neredeyse aynı kalmıştı.

Tüm Reklamları Kapat

Atıldıktan 1.800 küsür yıl sonra, zırhın nasıl giyildiğini ve ölü sahibinin üstünde nasıl durduğunu hiç giymeden anlamak için araştırmacılar, video oyunlarını çalıştıran teknolojiden yararlanıdılar. Araştırmaları hakkında makale Journal of Cultural Heritage'da yayınlandı.[1]

Araştırmacıların asıl amacı, geçmişte insanların nasıl nispeten kolayca giyindiğini anlamak. Kumaşların esneme, katlanma ve asılma şekilleri ise günümüzdekine benzer. Saint Petersburg State University of Industrial Technologies'deki çalışmanın ortak yazarı ve bilgisayar uzmanı Aleksei Moskvin şöyle anlatıyor:

Tüm Reklamları Kapat

Kumaş esnetilebilir ve yumuşak. Ayrıca çok ağır da değil. Yerçekimi altında belli bir şekilde davranıyor.

Ancak zincir zırhın nasıl giyildiğini yeniden tasarlamak oldukça çetrefilli bir iştir. Bu zırh türü, MÖ. 300 civarında ortaya çıktı ve Cermen kabilelerinden Roma lejyonerlerine ve İspanyol fatihlerine ("conquistador") kadar herkes tarafından, savaşlarda yüzyıllarca kullanıldı. Zırhı oluşturan binlerce küçük ve birbirine kenetlenmiş metal halkanın her bir tanesi farklıdır. Yerçekiminin bir halkayı aşağı çekmesi sonucunda, diğerleri de ona uyabilmek için dalgalanır. Zincir zırh bir masanın üzerine düz bir şekilde yerleştirildiğinde, bir savaşçının üzerindeyken olduğundan farklı bir şekilde davranır.

Vimose Zırhı
Vimose Zırhı
Research Gate

Zorlu Simülasyon

Araştırmacıların eski zırhların nasıl giyildiğini ve kullanıldığını anlamakta zorlanmasının tek nedeni bu değil. Amsterdam VU Üniversitesi'nde arkeolog ve çalışmanın ortak yazarı Martijn Wijnhoven şöyle anlatıyor:

Böyle eski bir eseri giyemezsiniz. Nasıl durabileceğini test etmek için onunla etkileşim kurmak istiyorsanız, başka çözümler bulmalısınız.

Moskvin ve Wijnhoven, video oyun endüstrisi için geliştirilmiş en son teknolojiyi kullanarak, tam da bu denileni yapmaya çalıştılar. Danimarka Ulusal Müzesi'ndeki yetkililer, Wijnhoven'a, zırhın gerçekte giyildiğinde nasıl görüneceğini anlamak için onu bir mankenin üzerine koymasına izin verdi.

Evrim Ağacı'ndan Mesaj

Daha sonra araştırma ekibi, motor adı verilen video oyunlarının çalışması için yazılmış bilgisayar kodlarını, Vimose zırhındaki halkaları tek tek modellemek ve zırhın dijital hâlini sanal bir mankene "asmak" için kullandı. En büyük zorluk ise yaklaşık 20.000 halkanın birbiriyle etkileşiminin arkasındaki fiziği hesaplamaktı. Moskvin şöyle diyor:

20 veya 100 halka sorun teşkil etmiyor. Fakat 19.000 halkanın birbiriyle etkileşimini simüle etmek zor.

Araştırma ekibi, bilgisayarın zincir zırhı net bir şekilde yeniden oluşturabileceğini ispat ettikten sonra, sanal olarak yeniden tasarlanan zincir zırhın tamamen giyinik bir savaşçıda nasıl duracağını, oturacağını ve çalışacağını görmek için benzer bataklıklıkta bulunan kıyafetlerin modellerini kullandılar. Araştırmaya dahil olmayan ve Wisconsin Green Bay Üniversitesi'nde onursal bir profesör olan Gregory Aldrete şöyle diyor:

Bu tür yaklaşımlar gerçekten hoşuma gidiyor. Bu tarz bilgilere, ancak bu çeşit simülasyonları kullanarak ve farklı değişkenleri keşfederek ulaşabilirsiniz, ki onlar da bunu yapıyor. Yaptıklarının da meyvesini yiyorlar.
Research Gate

Geçmişi Aydınlatan Zırh Simülasyonu

Örneğin model; zırhın üzerine bir kemer takmanın, zincirdeki bağlantıların ağırlığını daha eşit bir şekilde dağıtacağını ve savaşta kaymasını önleyeceğini gösterdi. Ayrıca bu örme zırh, savaşta fazladan destek ve koruma için kalın bir keçe iç çamaşırı alacak kadar geniş ve esnekti.

Arkeolojik kazılardan çıkartılmış zırhların çoğu parçalanmış, kötü bir şekilde aşınmış veya hasar görmüş olduğundan Vimose zırhı oldukça önemlidir. İskoçya'daki St. Andrews Üniversitesi'nde araştırmaya dahil olmayan bir arkeolog olan Jonathan Coulston şöyle diyor:

Dünyadaki en iyi muhafaza olmuş zırhlardan biri olması sebebiyle, bunun bu tarz testlerde ön plana çıkabilecek harika bir eser.

Gelecekte, araştırmacılar tekniklerini uzak geçmişten gelen diğer zırh örneklerine uygulamayı umut ediyorlar. Wijnhoven şöyle diyor:

Tüm Reklamları Kapat

Sadece iki veya üç iyi korunmuş halkadan faydalanarak, tüm dokuyu yeniden yapılandırabiliriz.

Bu da, eski zırh ustalarının ve müşterilerinin öncelikleri hakkında bizleri aydınlatabilir. Korunmaya öncelik vererek zırhlarını ağır ve sert mi yaptılar? Yoksa hafif ve esnek dokuları mi tercih ettiler? Wijnhoven şöyle diyor:

Gerçek hayatta asla test edemeyeceğimiz şeyleri sanal gerçeklikte test etmek mümkün. O zırhla bir atın üzerinde durabilir misiniz? Onunla koşabilir misiniz?

Coulston, çalışmanın "çok kullanışlı olabileceğini" söylüyor:

Sadece giyiliyken hareket etmeyi değil de, zırhın kör veya keskin saldırılara karşı tepkisini ölçmekten, mancınıklara ve keskin/sarsıcı silahlara karşı gerçekte nasıl koruyabileceğini görmeye kadar her şeyi incelemek ilginç olurdu.

Bilgisayar simülasyonu için bir kavram kanıtı (İng: "Proof of Concept") olarak başlamış olsa da, araştırma şimdiden yeni kavramlar ortaya çıkarıyor. Simulasyon, bir zamanlar Vimose zırhını giyen Cermen savaşçının, büyük ve ince halkalar seçerek esnekliği tercih ettiğini göstermekte.

"Barbarlar", Yağmaya Muhtaç Değildi!

Ayrıca ekibin daha detaylı yaptığı incelemeler, başka bir şeyi ortaya çıkardı: Wijnhoven, arkeologların eskiden Roma İmparatorluğu sınırlarının ötesindeki “barbarların” kendi zırhlarını yapacak kadar tecrübeli olmadığını düşündüklerini, bunun yerine Roma lejyonlarından yağmalanarak alınmış zırh veya teçhizata bel bağladıklarını söylüyor.

Tüm Reklamları Kapat

Ancak Vimose zırhının boyun açıklığı, boynun her iki tarafından ustaca yapılmış bir kemer ile sabitlenmiş, ki bu da ayarı değiştirerek açıklığı genişletmeye ve daraltmaya olanak sağlıyor. Wijnhoven şöyle diyor:

Bu, Roma İmparatorluğu'nda bulunmayan benzersiz bir özellik. Tek başına bu bile bize dönemin teknolojisi ve toplumu hakkında çok şey anlatıyor.
Vimose'dan bir Zincir Zırh
Vimose'dan bir Zincir Zırh
National Museum of Denmark

Bu arada; video oyunu platformları gereken yoğun hesaplamaların üstesinden gelebilecek kadar güçlenip tasarımcıların zırhı büyük ve küçük ekranlarda gerçekçi bir şekilde tasvir etmelerine olanak sağlayarak, kullanılan teknik, video oyunlarını veya filmlerdeki özel efektleri geliştirebilir. Wijnhoven, zırhın bir gün yakınınızdaki müzeye gelebileceğini umut ediyor. Wijnhoven şöyle diyor:

Bu kıyafeti dijital olarak giymek ne kadar da havalı olurdu!
Bu Makaleyi Alıntıla
Okundu Olarak İşaretle
14
0
  • Paylaş
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
Paylaş
Sonra Oku
Notlarım
Yazdır / PDF Olarak Kaydet
Bize Ulaş
Yukarı Zıpla

İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!

Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.

Soru & Cevap Platformuna Git
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • İnanılmaz 8
  • Tebrikler! 5
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 4
  • Merak Uyandırıcı! 2
  • Muhteşem! 1
  • Bilim Budur! 1
  • Umut Verici! 1
  • Korkutucu! 1
  • Güldürdü 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma
  1. Çeviri Kaynağı: National Geographic | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/03/2024 22:56:02 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10989

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Tüm Reklamları Kapat
Keşfet
Akış
İçerikler
Gündem
Hızlı
Gezegen
Egzersiz
Yangın
Kuantum Fiziği
Diyet
Mavi
Antibiyotik
Balina
Evrim Tarihi
Genetik Değişim
İngiltere
Şiddet
Tür
Türlerin Kökeni
Hayatta Kalma
Gebelik
Doğal
Biyocoğrafya
Radyoaktif
Oyun
Astrofizik
Buz
İyi
Damar
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Gündem
Bugün Türkiye'de bilime ve bilim okuryazarlığına neler katacaksın?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
1
Bilim kimliğinizi önceleyin.
Evrim Ağacı bir bilim platformudur. Dolayısıyla aklınızdan geçen her şeyden ziyade, bilim veya yaşamla ilgili olabilecek düşüncelerinizle ilgileniyoruz.
2
Propaganda ve baskı amaçlı kullanmayın.
Herkesin aklından her şey geçebilir; fakat bu platformun amacı, insanların belli ideolojiler için propaganda yapmaları veya başkaları üzerinde baskı kurma amacıyla geliştirilmemiştir. Paylaştığınız fikirlerin değer kattığından emin olun.
3
Gerilim yaratmayın.
Gerilim, tersleme, tahrik, taciz, alay, dedikodu, trollük, vurdumduymazlık, duyarsızlık, ırkçılık, bağnazlık, nefret söylemi, azınlıklara saldırı, fanatizm, holiganlık, sloganlar yasaktır.
4
Değer katın; hassas konulardan ve öznel yoruma açık alanlardan uzak durun.
Bu komünitenin amacı okurlara hayatla ilgili keyifli farkındalıklar yaşatabilmektir. Din, politika, spor, aktüel konular gibi anlık tepkilere neden olabilecek konulardaki tespitlerden kaçının. Ayrıca aklınızdan geçenlerin Türkiye’deki bilim komünitesine değer katması beklenmektedir.
5
Cevap hakkı doğurmayın.
Bu platformda cevap veya yorum sistemi bulunmamaktadır. Dolayısıyla aklınızdan geçenlerin, tespit edilebilir kişilere cevap hakkı doğurmadığından emin olun.
Ekle
Soru Sor
Sosyal
Yeniler
Daha Fazla İçerik Göster
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
Evrim Ağacı'na Destek Ol

Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katın.

Evrim Ağacı'nı Takip Et!
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000
Bu Makaleyi Alıntıla
Evrim Ağacı Formatı
APA7
MLA9
Chicago
A. Curry, et al. Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor!. (16 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 28 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10989
Curry, A., Acar, M. S., Bakırcı, Ç. M. (2021, September 16). Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor!. Evrim Ağacı. Retrieved March 28, 2024. from https://evrimagaci.org/s/10989
A. Curry, et al. “Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Mehmet Samet Acar, Evrim Ağacı, 16 Sep. 2021, https://evrimagaci.org/s/10989.
Curry, Andrew. Acar, Mehmet Samet. Bakırcı, Çağrı Mert. “Bilgisayar Oyunu Teknolojisi Sayesinde Yeniden Tasarlanan 1800 Yıllık Zincir Zırh, Roma Dönemi'ndeki "Barbar İnovasyonu"na Işık Tutuyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Mehmet Samet Acar. Evrim Ağacı, September 16, 2021. https://evrimagaci.org/s/10989.
ve seni takip ediyor

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close