Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Çin, Amerika ve Japonya ülkelerinden üyelerden oluşan bir araştırma grubu, ayın tamamıyla katıyla kaplı olmadığını, ayın çekirdeğinin sıvı bir tabakayla çevrili olduğunu gösteren bir bilgisayar modeli geliştirdiler. Nature Geoscience’da yayınladıkları makalede sıvı tabakanın gerçekten oradaysa bunun nedeninin Dünya'nın yerçekimi olduğunu öne sürüyorlar.

Araştırmacılar, ayın yörüngesi ve ilgili yerçekimi değerlerine ilişkin anormallikleri bir süredir not ediyorlardı. Bu anormallikler açıklamalara meydan okuyordu ve anormallikleri taklit eden modeller geliştirildikçe de elde edilen sonuçlar tam olarak kesin değildi. Ancak temelde, ayın çekirdeğinin ince bir sıvı tabaka ile kaplı olabileceği fikri yatıyordu. Araştırma grubu ayın yerçekimsel değerlerinin, çekirdekte bir dönüş olduğunu ve bu dönüşün çekirdek yakınında ölçülen diğer ölçümlerden farklı olduğunu gösterdiğini belirtti. Bu da çekirdeğin etrafında sıvı bir dış tabaka bulunduğunu öne sürüyor.

Ayın merkezinde neler olduğunun daha iyi anlaşılabilmesi için araştırmacılar ayın, Dünya’nın ve güneşin yerçekimsel özelliklerini de içeren bir bilgisayar modeli geliştirdiler. Bilgisayar modelini başlattıklarında, modelde ayın çekirdeğinin etrafındaki sıvı bir tabakanın verdiği yerçekimsel değerler ile gerçek aydan elde ettikleri ölçümlerin aynı olduğunu gördüler. Takımın bildirdiğine göre bu, sıvı tabakanın gerçekten de var olduğunu ve uzun bir zamandır da orada olduğunu gösteriyor.

Neden böyle bir tabakanın oluşmuş olabileceğine dair araştırma takımı, Dünya’nın yerçekiminin bir rolü olduğunu (gel-gitlerin ısıtma etkisi gibi), çekirdeğin içindeki maddeyle sürtünmesinin sonucu olarak sıvı tabakanın oluştuğunu ve süregeldiğini öne sürüyorlar.

Bilgisayar modeli sonuçlarının bilim insanları tarafından kabul edilmesi için çok daha fazla araştırma yapılması gerekmekte, ancak araştırma sıvı katmanını kanıtlayabilirse bilim insanlarının ayın kökenine dair teorileri tekrar gözden geçirmeleri gerekebilir. Eğer ay Dünya'ya büyük bir kütlenin çarpmasıyla oluşmuşsa, neden 4.5 milyar yıldan beri soğumadı, dahası sıvı katman soğuğa rağmen nasıl halen orada?

Yazan: Bob Yirka

Görsel: NASA

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden çevrilmiştir.

Düzenleyen: İsmail Güderer

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/11/2019 21:45:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2528

“İstikrarlı bir şekilde söylenen yalanların gücü büyüktür; ancak bilim tarihi göstermektedir ki bu güç genellikle uzun soluklu olamamaktadır.”