Evrim Ağacı

Bilgisayar Modeli, Ay'ın Çekirdeğinin Sıvı Olduğunu ve Sebebinin Kütleçekimi Olduğunu Gösterdi!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Çin, Amerika ve Japonya'dan araştırmacıları kapsayan bir araştırma grubu, Ay'ın tamamıyla katıyla kaplı olmadığını, ayın çekirdeğinin sıvı bir tabakayla çevrili olduğunu gösteren bir bilgisayar modeli geliştirdiler. Nature Geoscience’da yayınladıkları makalede sıvı tabakanın gerçekten oradaysa bunun nedeninin Dünya'nın yerçekimi olduğunu öne sürüyorlar.

Araştırmacılar, ayın yörüngesi ve ilgili yerçekimi değerlerine ilişkin anormallikleri bir süredir fark ediyorlardı. Bu anormallikler, açıklamalara meydan okuyordu ve anormallikleri taklit eden modeller geliştirildikçe de elde edilen sonuçlar tam olarak kesin değildi. Ancak temelde, ayın çekirdeğinin ince bir sıvı tabaka ile kaplı olabileceği fikri yatıyordu. Araştırma grubu ayın yerçekimsel değerlerinin, çekirdekte bir dönüş olduğunu ve bu dönüşün çekirdek yakınında ölçülen diğer ölçümlerden farklı olduğunu gösterdiğini belirtti. Bu da çekirdeğin etrafında sıvı bir dış tabaka bulunduğunu öne sürüyor.

Ayın merkezinde neler olduğunun daha iyi anlaşılabilmesi için araştırmacılar ayın, Dünya’nın ve güneşin yerçekimsel özelliklerini de içeren bir bilgisayar modeli geliştirdiler. Bilgisayar modelini başlattıklarında, modelde ayın çekirdeğinin etrafındaki sıvı bir tabakanın verdiği yerçekimsel değerler ile gerçek aydan elde ettikleri ölçümlerin aynı olduğunu gördüler. Takımın bildirdiğine göre bu, sıvı tabakanın gerçekten de var olduğunu ve uzun bir zamandır da orada olduğunu gösteriyor.

Neden böyle bir tabakanın oluşmuş olabileceğine dair araştırma takımı, Dünya’nın yerçekiminin bir rolü olduğunu (gel-gitlerin ısıtma etkisi gibi), çekirdeğin içindeki maddeyle sürtünmesinin sonucu olarak sıvı tabakanın oluştuğunu ve süregeldiğini öne sürüyorlar.

Bilgisayar modeli sonuçlarının bilim insanları tarafından kabul edilmesi için çok daha fazla araştırma yapılması gerekmekte, ancak araştırma sıvı katmanını kanıtlayabilirse bilim insanlarının ayın kökenine dair teorileri tekrar gözden geçirmeleri gerekebilir. Eğer ay Dünya'ya büyük bir kütlenin çarpmasıyla oluşmuşsa, neden 4.5 milyar yıldan beri soğumadı, dahası sıvı katman soğuğa rağmen nasıl halen orada?

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/10/2020 16:42:39 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2528

“Kendi özgürlüğünüzü korumanın tek yolu başkalarının özgürlüklerini korumaktır. Ancak ve ancak ben özgürsem, sen de özgürsün.”
Clarence Darrow