Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bağışıklık Sistemi Genleri Kışın Tatil Yapıyor!

Bağışıklık Sistemi Genleri Kışın Tatil Yapıyor! GivingTuesday
 DamlaŞahin 2. Editör Damla Şahin
1 dakika
438 Okunma Sayısı
Not Ekle

Tip-1 diyabet, MS, eklem romatizması ve kalp damar hastalıkları gibi bazı rahatsızlıkların mevsimsel kalıpları olduğu biliniyordu. Araştırmacılar, bunun arkasında fizyolojik bir neden olup olmadığını görmek için yola çıktılar. Yangı (iltihap), bu hastalıklar için ciddi bir risk olduğundan yangıyı önleyen veya destekleyen genlerin mevsime göre aktifliklerini değiştirip değiştirmediklerini incelediler.

Bilim insanları Kuzey Yarımküre, Güney Yarımküre ve Ekvator’da yaşayan 16.000’den fazla kişiden aldıkları akyuvar, yağ dokusu örneklerini ve gen ifadelerini (genlerin aktif hale gelmesini) incelediler. Test edilen genlerin dörtte birinde gen ifade seviyelerinin, örneğin alındığı mevsime göre değiştiğini; bazı genlerin yazın, bazılarının da kışın daha aktif olduğunu ve hatta bu genlerin iki yarımkürede birbirinin tam tersi tablolar çizdiğini buldular. Her iki yarımkürede de kış aylarında yangı oluşumunu destekleyen genler aktifleşirken yaz aylarında yangıyı önleyen genler aktifleşiyor. Ekvator’da mevsimsel gen ifadesi ve bağışıklık, Haziran-Ekim ayları arasındaki yağışlı mevsimde en yüksek seviyesine çıkıyor. Bu, yağışlı mevsimde yaygın olarak görülen sıtmaya karşı koruma sağlıyor olabilir. Kuzey Kutbu’na yakın yerlerde ise mevsime göre dikkate değer bir değişiklik saptanmadı. Bu durumun, bölgedeki fotoperiyodun (gün ışığına maruz kalma süresinin) uzun olmasıyla ilgili olduğu düşünülüyor.

Bağışıklık sistemimizin kışın daha az aktif olması, o aylarda bazı hastalıklara yakalanma ihtimalimizi artırıyor. Araştırma sonuçlarından edinilen bilgiler, aşı zamanlarını ayarlamada da kullanılabilir.

• M. Gough. Immune System Genes Relax During Winter, New Research Suggests. (14 Mayıs 2015). Alındığı Tarih: 02 Şubat 2019. Alındığı Yer: ScienceAlert | Arşiv Bağlantısı
  • X. C. Dopico, et al. Widespread Seasonal Gene Expression Reveals Annual Differences In Human Immunity And Physiology. (12 Mayıs 2015). Alındığı Tarih: 02 Şubat 2019. Alındığı Yer: Nature Communications | Arşiv Bağlantısı
  • C. Fitzpatrick. Seasonal Gene Suppresses Painful Arthritis Inflammation. (12 Mayıs 2015). Alındığı Tarih: 02 Şubat 2019. Alındığı Yer: HCP Live | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/01/2021 05:04:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4495

Not Ekle

“Tam şu anda hayatın bence en üzücü tarafı, bilimin bilgiyi biriktirme hızının, toplumun bilgelik edinme hızından daha fazla olmasıdır.”
Isaac Asimov