Evrim Ağacı

Avustralya'da 25 Milyon Yıl Önce Yaşamış Olan, Vombat Benzeri Bir Tür Keşfedildi! Science Focus
Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Science Focus isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 3 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Yeni keşfedilen ve Mukupirna nambensis adı verilen vombat, yaşayan vombatlardan en az beş kat daha büyük; yani yaklaşık olarak siyah yetişkin bir ayı büyüklüğünde ve 150 kg ağırlığı civarında.

Günümüzde üç türü yaşayan vombatlar, Avustralya'nın güneydoğusu ile Tazmanya'nın dağlık bölgelerinde yaşarlar. Hepimizin bildiği bayağı vombat (Vombatus ursinus) türü olup, diğerleri; Kuzey kıllı burunlu vombatı (Lasiorhinus krefftii) ve Güney kıllı burunlu vombatıdır (Lasiorhinus latifrons).

Keşfedilen kısmi bir kafatasından ve iskeletinin büyük bir kısmından oluşan fosil, Güney Avustralya'nın Eyre Gölü Havzası'nda ortaya çıkarıldı ve ülkede bugüne kadar keşfedilen en eski keselilerden biri olduğu düşünülüyor.

Holotip kafatası kemiği Mukupirna nambensis’in bilinen tek örneği. (a) Ventral görüntüde kafatası, (b) ventromedial görüntüde kafatası'nın sağ tarafının rostral bölgesi, (c) ventromedial görüntüde kafatası'nın sağ tarafının arka bölgesi. Ölçek çubuğu = 5 cm.

Mukupirna, Eyre Gölü çevresindeki alanda geleneksel olarak konuşulan Dieri dilinde ''muku'' (Türkçesi; kemikler) ve ''pirna'' (Türkçesi; büyük) kelimelerinden meydana geliyor ve hayvanın büyüklüğünü ifade ediyor. Nambensis tür adı ise, bilinen tek örneği bulunduğu için bölgedeki Namba Formasyonu'nun adı kullanılarak verilmiştir.

Mukupirna nambensis’e ait fosil kalıntılarından bazıları. (a) kaburgalar, (b) kaudal omurlar, (c) sağ kürek kemiği, (d) sol humerus, (e) sol ulna. Ölçek çubuğu = 5 cm.

Araştırmacılar, Scientific Reports dergisinde yayınlanan bulgularının, modern vombatların anlaşılmasına ve karakteristik davranışlarının gelişimine katkıda bulunacağını söylüyorlar. Doğal Tarih Müzesi'nin geçici koleksiyonlar bölümünün yöneticisi ve çalışma yazarlarından biri olan Pip Brewer şöyle diyor:

Mukupirna, karakteristiklerin büyüleyici bir karışımını ortaya koyuyor ve vombatlar ile wynyardiid adı verilen soyu tükenmiş bir keseli grup arasında yakın bir bağ olduğunu kanıtlıyor. Yiyecek bulmak için kazmaya yönelik davranışların, vombat ailesinin en erken üyelerinde var olabileceğini ve muhtemelen günümüze kadar hayatta kalmalarına yol açabileceğini düşündürüyor. Daha önce önerilmesine rağmen, keşfedilen en eski fosil vombatlar sadece dişlerden ve birkaç kafatası parçasından bilindiği için bunu test etmek mümkün olmamıştı.

Salford Üniversitesi'nden bilim insanlarını da içeren bir araştırmacı ekip, numunenin anatomik özelliklerini analiz ettiler. Fosil yaklaşık 25–26 milyon yıl önce, yani geç Oligosen dönemi ile tarihlendirildi. Güney Avustralya'da konuşulan Aborijin dilleri olan Dieri ve Malyangapa'da “büyük kemikler” anlamına gelen Mukupirna; vombatlar, koalalar ve onların fosil akrabalarını içeren yeni bir Vombatiformes türü.

Salford Üniversitesi'nde Biyoloji dalında öğretim görevlisi olan ve çalışmaya liderlik eden Dr. Robin Beck şunları söylüyor:

Mukupirna, bu çağın Avustralya'dan bildiğimiz en iyi korunmuş keseli hayvanlardan biri. Bize vombatların, koalaların ve akrabalarının evrimi hakkında çok şey anlatıyor. Büyük boyutu dikkat çekici; bu açıkça etkileyici ve güçlü bir hayvan olduğunu gösteriyor.
  1. Türev İçerik Kaynağı: Science Focus | Arşiv Bağlantısı
  • R. M. D. Beck, et al. A New Family Of Diprotodontian Marsupials From The Latest Oligocene Of Australia And The Evolution Of Wombats, Koalas, And Their Relatives (Vombatiformes). (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 28 Haziran 2020. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı

Mukupirna nambensis adı verilen vombat, Avustralya'da 25 milyon yıl önce yaşamış olup, yaşayan vombatlardan en az beş kat daha büyük ve 150 kg civarı ağırlığındadır.

Güney Avustralya'nın Eyre Gölü Havzası'nda ortaya çıkarıldı .

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/10/2020 12:54:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8942

“Eğer bir başka gezegeni Dünya'ya dönüştürecek gücümüz varsa; o zaman Dünya'yı da eski Dünya haline getirmeye gücümüz var demektir.”