Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Hayır, tam bir kuş değildir. Dinozorlar ile kuşlar arasında geçiş özelliği gösterir. Ancak ilk kuşsu dinozor türü de değildir.

Sahip olduğu temel kuş özellikleri şunlardır:

• Uzun, harici burun delikleri vardır.

• Çene kemiklerinden olan quadrat kemiği ve quadratojugal kemiği birbirine bağlı değildir.

• Damak kemiğinde 3 uzantı bulunur.

• Dişlerinin hepsi tırtıksızdır.

Omurgalarının üst arka bölümünde, yan tarafta büyük oluklar bulunur.

Archaeopteryx’in diğer kuşsal özellikleri, birçok uçamayan dinozorda da mevcuttur. Bu özellikler:

• Tüyler

• Ortada çatallanan bir furcula (lades kemiği)

• Uzamış olan ve geriye doğru uzanan bir pubis (kasık kemiği)

Archaeopteryx’e atfedilen geriye kıvrık hallux (ayak baş parmağı), daha güncel ve eksiksiz bir örneğinden elde edilen verilere göre geriye kıvrılmaktan ziyade, merkezden dışa doğru açılan bir yapıdadır. Bu da, Archaeopteryx’in kendi seçimiyle ağaçsıl olduğuna dair daha önceki varsayımları destekler.

Dinozorsu özellikleri ise şunlardır:

• gagası yoktur

• premaxilla ve üst çene (maxilla) kemiklerinde dişler vardır

• burun delikleri oldukça öndedir ve gözlerinden büyük bir preorbital delik ile ayrılmıştır

• boyun, kafatasına geriden bağlıdır

• servikal omurganın merkezinde içbükey artiküler boşluklar vardır

• uzun kemikli bir kuyruğu vardır; pigostil yoktur

• kaburgaları incedir, eklem veya unsinat proçes'e sahip değildir, göğüs kafesiyle eklenlenmiş durumda değildir

• kuyruk sokumu kemiği (sacrum) 6 adet omur içerir

• göğüs kafesi kemeri dardır

• metakarpaller serbest haldedir (3. metakarpal hariç), el bilek eklemi esnektir

• birbirinden ayrık olan 3 parmağında pençeler bulunur

• pelvik kemer ve uyluk kemiği (femur), birçok ayrıntı bakımından arkozorlarınkine (archosaurus) benzer

• pelvis kemikleri birbirine kaynaşık durumda değildir

Bunlar haricinde de kuşlardan farklı olduğunu gösteren yüzden fazla ilave özelliği vardır. Ek olarak Archaeopteryx, korakoid kemik, ön kol kemiği (humerus) ve beyin yapısı bakımından da dinozorlarla kuşlar arasında bir ara basamaktır.

Ara Geçiş Türleri - 4: Archaeopteryx Üzerine...Chiappe, L. M. and L. M. Witmer (eds.). 2002. Mesozoic Birds: Above the Heads of Dinosaurs. Berkeley: Univ. of California Press.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/07/2019 23:35:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5514