Adem Kur'an'da geçmesine rağmen Havva ismi geçmemektedir.Bu isim İsrailiyat kaynaklı hikayelerde bulunur.Bunlar da Sümer Mitolojisinde geçmektedir.
Sümer efsanesine göre Dilmun adında tanrılarıların yaşadığı saf ve temiz bir ülke var. Burada hastalık ve ölüm bilinmiyor. Fakat suyu yok. Su Tanrısı, Güneş Tanrısı'na yerden su çıkararak orasını tatlı su ile doldurmasını söylüyor. Güneş Tanrısı da isteneni yapıyor. Böylece Dilmun ağaçları ve çayırlarıyla tanrıların cennet bahçesi oluyor. Yer Tanrıçası bu bahçede sekiz bitki yetiştiriyor. Bunlar şifa verici olduğundan gelişi güzel yenmesi yasaklanıyor. Fakat Bilgelik ve Sular Tanrısı Enki dayanamıyor ve iki yüzü olan veziri e bu bitkileri toplatıp yiyor. Buna çok kızan tanrıça Enki'yi ölümle lanetliyerek ortadan kayboluyor. Enki çok hastalanır. Diğer tanrılar, Büyük güçlüklere tanrıçası bularak Enki'yi iyi etmesi için yalvarıyorlar. Tanrıça, Enki'nin yediği sekiz bitki yüzünden hasta olan sekiz organı için sekiz tanrı yaratıyor. Enki'nin hasta olan organlarından biri kaburgasıdır. O organı iyi eden tanrıçanın ismi Nin-ti'dir. "Nin" hanım, "ti" Kaburga demektir. İkinci anlamı yaşamdır. İlk anlamı "Kaburganın hanımı", ikinci anlamı ile "yaşamın hanımı"dır. [1]
Bu efsane Tekvin Bap 2:4'e tamamen uymaktadır. Sümerliler de tanrıların bahçesi Dilmun, Tevrat'ta Tanrı'nın yeri Aden olup ikisinde de su yoktur. Tevrat' ta yerden buğu çıkıp toprağı suluyor. [2] Aden'e meyve ağaçları ve yenmesi yasak olan ağacı dikiyor.
Tevrat'ta Adam bu bahçenin toprağından yaratılmış, "yaşamın hanımı" manasındaki Havva da Adam'ın kaburgasından meydana getirilmiştir. [3]
Kaynaklar
- M. İ. Çığ. (1997). İbrahim Peygamber: Sumer Yazılarına Ve Arkeolojik Buluntulara Göre. Yayınevi: Kaynak Yayınları.
- S. N. Kramer. (2007). Tarih Sümer'de Başlar. Yayınevi: Kabalcı Yayınevi.
- S. N. Kramer. (1970). The Sumerians: Their History, Culture, And Character (Phoenix Books). ISBN: 9780226452388.