Evrim Ağacı

Volkanlar (Yanardağlar) Hakkında İlginç Bilgiler

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tavurvur Yanardağı'nın Sonik Patlaması

Tavurvur Yanardağı, Papua Yeni Gine'deki Rabaul yakınlarındaki aktif bir stratovolkandır. Rabaul Volkanı olarak bilinen daha büyük bir volkanın bacalarından birisidir. Bu yanardağ 1994 yılında patladığında Rabaul kasabasını büyük oranda haritadan silmiştir. Nihayet, 20 senelik bir uykudan sonra Tavurvur Dağı yeniden aktive oldu ve 29 Ağustos 2014'te var gücüyle patladı... Hem de ne patlama!

Yanardağın patlaması, patlamayı bekleyen kameralara bir sonik patlama şeklinde yansıdı. Yer altından hızla fışkıran sıkışmış gaz, volkanik bacadan müthiş bir hızla çıkarak etraftaki bulutları tıpkı bir bilim-kurgu filminden fırlamışçasına savuruyor:

Etna'nın Saçtığı Duman Halkaları

2011 yılında İtalya'daki Etna Yanardağı yeniden aktive olduğunda, etrafa lavlar saçmaya başlamıştı. 2000 yılına gittiğimizde ise Etna'nın çok daha sakin olduğu görülüyordu. Bu iki zaman dilimi arasındaysa, Etna oldukça sakin bir şekilde zamanını geçirmiş, volkanlarda inanılmaz nadir olarak görülen volkanik duman halkalarını atmosfere saçarak adeta görsel bir şov yapmıştı.

İlginç olan şu ki, bu tür halkalar şimdiye kadar sadece 3 defa gözlenebildi. Bunlardan ikisi yine Etna'da, 1970 ve 2000 yıllarında, diğeri ise İzlanda'nın "belalı" yanardağı Eyjafjallajokull ("Eyyafyallayökül") tarafından saçılan, Mayıs 2010 ayındaki halkalardı.

Bu halkalar, ani hava boşalmaları sırasında dumanın volkanik kraterin kenarına baskılanması ve birden havaya fırlaması sonucu oluşuyor. Tıpkı sigara ya da nargile içenlerin, dudak kenarlarını kullanarak bu halkaları oluşturması gibi...

Villarrica Yanardağı 30 Sene Sonra Yine Patladı!

2 Şubat 2015 sabahı Güney Şili gökyüzüne saçılan lavlarla uyandı! 30 sene boyunca sessizliğini koruyan 2840 metrelik Villarrica Yanardağı, büyük bir şiddetle patlayarak 1000 metre yükseğe kadar lav saçtı. Gün içerisinde 3000 kişi kenti boşalttı.

En son patlamada yanardağ, en az 100 kişinin ölümüne neden olmuştu. Neyse ki yanardağ, bu ani patlama sonrasında kısa sürede sakinleşti ve "pasif" hale geçti.

• BBC. Chile Volcano Villarrica Eruption Spews Ash And Lava. (03 Mart 2015). Alındığı Tarih: 18 Ekim 2019. Alındığı Yer: BBC | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 17:36:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5477

“Bizler, ortalama bir yıldızın etrafında dönen, önemsiz bir gezegeni üzerinde bulunan, fazlaca gelişmiş bir maymun türüyüz. Ancak biz, Evren'i anlayabiliyoruz. Bu, bizi özel kılıyor.”