Evrim Ağacı

Velociraptor: Jurassic Park'ın Meşhur Dinozoru Gerçekte Neye Benziyordu, Sesi Nasıldı?

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Velociraptor Aslında Tüylüydü!

Bu analizimizde detaylıca anlattığımız gibi, neredeyse bütün Theropoda taksonu (bazılarında az da olsa) tüylerle kaplıydı. Hatta Triceratops, Stegorasurus cinslerinin bulunduğu Ornithischia kladında bile tüy benzeri tek köklü filamentler bulunabileceği rapor edilmiştir. Pterosauria olarak bilinen uçan sürüngenlerde dahi piknofiber adı verilen kıl benzeri yapılar vardı. Dolayısıyla 90'lı yıllarda resmedildiği gibi kertenkele benzeri görünüşlere sahip değillerdi. Yürüyüşleri, vücut anatomileri ve hatta sesleri bile kuşlarla yakından ilişkiliydi. Çünkü 65 milyon yıl önceki K/T yok oluşunda bütün dinozorların yok olmadı, sadece non-avian dinozorların yok olduğu söyleyebiliyoruz. Avian dinozorlar (kuşlar) ile sürekli karşılaşıyoruz. Fosil kanıtlarına dayanarak basit, tek filamentli tüyleri olan ilk theropodlar yaklaşık 190 milyon yıl önceye kadar izlenebiliyor. Daha karmaşık dallanmaların izlenmesi ise 135 milyon yıl önceye ulaşıyor.

Jurassic Park'ın Meşhur Velociraptor'unun Sesi Gerçekte Nasıldı?

YouTube'daki DangerVille kanalı, Jurassic Park'taki dinozorların gerçek seslerinin neye benziyor olabileceğini derliyor. Bu video kesidinde, meşhur Velociraptor'un olası sesine ve gerçek görüntüsüne bakacağız.

DangerVille

Filmdeki Velociraptor tamamen hatalı bir görünüme sahip; gerçek Velociraptor sadece iri bir tavuk veya ufak bir hindi boyutundaydı. Ayrıca vücutları tüylerle kaplıydı; çünkü kuşlarla aynı taksonomik gruptalardı. Filmdeki Velociraptor, daha ziyade Deinonychus cinsi bir dinozoru andırmaktadır. Ayrıca filmdeki Velociraptor sesi için kaz, at ve çiftleşen kaplumbağa sesleri kullanıldı.

Gerçekte Velociraptor'un sesi ise muhtemelen bayağı balaban (Botaurus stellaris) ile Steller Deniz Kartalı (Haliaeetus pelagicus) karışımı idi. Bunlardan ilki, kafatası bakımından dinozorlara oldukça yakın bir kuş türüdür; ikincisi ise, Velociraptor gibi bir yırtıcıdır ("raptor").

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2020 07:07:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3707

“İnsan kalbini, bir mucidin kendi beyninin yarattığı bir ürünün başarıya ulaştığını görmesinden daha fazla heyecanlandıran bir şey olduğunu düşünmüyorum. Bu tür duygular insana yemeyi, uyumayı, arkadaşları, aşkı, her şeyi unutturuyor.”
Nikola Tesla