Tavşan Avlama Konusundaki Beceriksizlik, Neandertaller'in Sonunu Hazırlamış Olabilir!

2 dakika
3,687 Okunma Sayısı
Notlarım

New Scientist'in haberine göre, Neandertaller'in yok olmasının suçu, günümüzde tavşanlara atılmakta. Neandertallerin ne yediği ve bunların yok oluşlarıyla olan ilişkisi üzerine süren tartışmalar, şu anda tavşanlara çevrilmiş durumda. Neandertallerin tavşanları yiyememiş olması, yok olmalarının başlıca unsurlarından biri olabilir.

2008 yılında yayınlanan çalışmalara göre soyu tükenmiş kuzenlerimiz yunuslar ve foklar gibi denizel memelileri avlayacak kadar gelişmiş bir avcılık becerisine sahiplerdi. Ancak 2009 yılında yayınlanan bir çalışmaya göre kuzenlerimiz balık ya da kuş avlayabilecek kadar zeki değillerdi. Bu da, onların yok olmalarının sebeplerinden biri olarak görülmekteydi. Ancak sonrasında yapılan çalışmalarda Neandertal silahları üzerinde bulunan balık pulları ve kuş tüyleri, tartışmaları yeniden alevlendirerek önceki görüşlerin hatalı olduğunu gösterdi.

Şimdiyse, Jersey'de bulunan Durrell Vahşiyaşam Koruma Vakfı'ndan John Fa, Neandertallerin yok olmasının ana sebebinin tavşan gibi ufak avları avlayabilecek kadar hızlı evrim geçirememiş olmaları olduğunu ileri sürüyor.

Fa ve ekip arkadaşları İspanya ve güney Fransa'daki 3 kazı alanından çıkarılan, bizlere ait insan iskeletlerini ve bu mağaralarda bulunan hayvanları incelediler. Günümüzden 30.000 yıl öncesine kadar, bu mağaralarında geyik gibi büyük avlar bolca bulunmaktaydı. Ancak bu zamanlarda, yani tam da Neandertallerin yok olduğu zaman aralığında, tavşan kalıntıları giderek artmaya başladı. Neandertallere ait kazı alanlarındaysa tavşanlara ait çok az sayıda iz bulunuyor. Araştırmacılar insanların küçük av temelli diyetlere daha hızlı adapte olduğunu ve tavşanları daha fazla tükettiğini ileri sürdüler. Yani Neandertaller, bu ufak avları avlamadıkları için, besin bulmakta zorlanarak yok olmuş olabilirler.

Fa, Neandertallerin neden diyetlerini değiştiremediğini tam olarak bilmediğimizi söylüyor. İşbirliği konusunda daha başarısız olmuş olabilirler. Mızraklar kullanmak yerine Neandertaller muhtemelen avlarının etraflarını sararak, ateş ve duman kullanarak avlarına istedikleri yönü verdiler. Muhtemelen bu da, büyük avlar için yakalamayı kolaylaştırırken, ufak avlarda sorunlar yarattı.

Ancak Gambier'de bulunan Kenyon Koleji'nden Bruce Hardy, Fa'nın yorumlamaları fazla ileriye götürdüğünü düşünüyor. Hardy'nin dediğine göre insanlar, Neandertaller'den daha fazla tavşan tüketmiş olabilirler ancak hiçbiri yalnızca et yememişti. Dolayısıyla tükenişin ana sebebini tavşanlara bağlamak abartılı olabilir.

Fa, bu soruların cevaplarının bir sonraki araştırmalarıyla çözüleceğini düşünüyor. Kemiklerdeki izotopları analiz ederek bölgede yaşayan diğer insansılarla karşılaştıracaklar ve beslenme değişimleri hakkında bilgiler edinecekler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2021 11:08:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1039