Gece Modu

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, National Geographic isimli kaynaktan alınmıştır; ancak anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş, içeriği zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İsim anlamı "imparator ejderha" olan Dilong cinsi Tyrannosauridae ailesinden dinozorun beyni hakkında yeni gelişmeler gerçekleşti. Kendisi, meşhur Tyrannosaurus'un atalarından biri ve aynı zamanda Tyrannosauridae ailesinin ilkin üyelerinden biri. Öyle ki üzerinde proto-tüy barındırıyor ve ileride kuşlara evrimleşecek theropodlardaki tüylerin öncülü olmuş oluyor. Dolayısıyla Tyrannosaurus'ta da belli bir miktar tüy vardır. Elbette Dilong'un tüyleri, kıllara benziyor ve günümüzde kuşlarda gördüğümüz tüylerden farklı yapıdadır.

Yaklaşık 126 milyon yıl öncesine ait, Çin'in batısında Beipiao şehri yakınlarında keşfedilmiş Dilong paradoxus örneğinde, beyni saran kafatası kısmında ayrıntılı BT (Bilgisayarlı Tomografi) taramaları gerçekleştirildi ve 3D animasyonu oluşturuldu.

Dilong kafatasının ayrıntılı bilgisayarlı tomografi sayesinde 3D analizi.

Bu analizler ışığında adeta "S" şekilde bir beyne sahip olduğu anlaşıldı. Kafatasının iç kısmında beyni saran anatomik bölgeler ayrıntılı olarak incelendiği için, kabaca beynin nasıl bir yapıda olduğu anlaşılabiliyor. İncelemelerden sonra beyindeki koku alma bölgesi olan olfaktor merkezinin büyük olduğu fark edildi. Fakat Tyrannosaurus rex kadar büyük değildi. Aslında T. rex'in koku alma duyusunun çok daha güçlü olması muhtemeldir. Böylece Tyrannosauridae ailesindeki üyelerin oldukça güçlü koku duyuları olduğu anlaşıldı. Bu sayede nasıl ekosistemlerinin baskın yırtıcıları olduğu daha iyi anlaşılıyor.

Fakat Dilong'un çeviklik ve denge ile ilişkili beyincikteki (cerebellum) floccus bölgesinin, Tyrannosaurus'tan daha büyük olduğu görülüyor. Zaten 5-6 m yüksekliği olan dev bir yırtıcının, Dilong kadar çevik ve dengeli olması fiziksel olarak beklenmez. Hatta öyle ki yapılan araştırmalara göre T. rex hiç koşamıyor olabilirdi bile! Konu hakkındaki yazımıza buradan erişebilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 20:45:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7458

“Ahlaki kültürümüzün doruk noktası, kendi düşüncelerimizi kontrol etmek zorunda oluşumuzu fark etmektir.”