Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Tür adı: Sulcavis geeorum

Cins Adı: Sulcavis

Klad: Enantiornithes (Dişli Kuşlar)

Sınıf: Aves (Kuşlar)

Yaşadığı Dönem: Erken Kretase (125 - 121 MYÖ)

Bulunduğu Müze: Los Angeles Doğa Tarihi Müzesi

Fosil Alanı: Liaoning, Çin

Tanımlandığı Yıl: 2013

Bilgi: Günümüzde yaşayan kuşların hiçbirinde diş bulunmamaktadır. Günümüzde yapılan analizlerden, kuşların dinozorlarla yakın akraba olduklarını biliyoruz. Dinozorlar, sürüngenlerden ayrıldıktan sonra, hızla çeşitlenmeye başlamışlardır ve bu ilkin süreçte, küçük yapılı teropod dinozorlardan, kuşlar evrimleşmeye başlamıştır. Yani kuşlar, dinozorların sürüngenlerden ayrılmasından hemen sonra, dinozorların kendisinden ayrılmıştır. Bu süreçte, halen diş yapısını koruyan kuşlar, nesiller içerisinde dişlerini yitirmişlerdir; bu dişleri bir anda ortadan kaybolmamıştır. Dolayısıyla bu evrimsel geçişe ait ara fosil türleri bulmayı bekleriz. Ki bilim insanları, özellikle son 15 yılda bu geçiş türlerini fazlasıyla keşfetmişlerdir. Günümüzde, dişlere sahip kuşlar, yani sürüngenlerden kuşlara geçişte rol oynayan 50'den fazla farklı kuş türü tespit edilmiştir. Bunlardan sonuncusu ise, görselde fosilini ve dişlerini net bir şekilde görebileceğiniz Sulcavis geeorum türüdür. Sulcavis cinsinden bulunan tek türdür zaten kendisi. Türün yaşadığı dönemin, tam olarak kuşların evrimine paralel olması da, evrimsel çıkarımların ne kadar doğru olduğunu bir kere daha göstermektedir. Türün bu dişler sayesinde, o dönemde çok daha sık bulunan, sert kabuklu deniz canlılarını parçaladığı düşünülmektedir. Günümüzdeki kuşlarda yapılan genetik analizler, dişlerin oluşumunu kodlayan TALPID2 ve DMP1 gibi genlerin tamamen işlevlerini yitirmiş bir şekilde bulunduğunu göstermektedir. Bu da, yine, evrimsel biyolojinin bilimsel zaferlerinden biridir.

Paleontolojik Bulgular:

İskelet Sistemi:

Rekonstrüksiyonlar:

Teşekkür: Emre Kesikhalı

1. Chiappe, L.M., et al. (2002) Skeletal morphology and systematics of the Cretaceous Euenantiornithes (Ornithothoraces: Enantiornithes). Mesozoic Birds: Above the Heads of the Dinosaurs. Univ. Calif. Press. 240-267.
  2. O'Connor, et al. (2011) A revision of enantiornithine (Aves: Ornithothoraces) skull morphology. Journal of Systematic Palaeontology 9(1): 135-157.
  3. Li, L. Hu, et al. (2007) Alethoalaornithidae fam. nov.: a new family of enantiornithine bird from the Lower Cretaceous of western Liaoning. Acta Palaeontologica Sinica 46(3):365-372.
  4. Sanz, J.L. Chiappe, et al. (2001) A Cretaceous Pellet. Nature 409:98–99.
  5. Discovery

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2019 20:19:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/903

“Deneyim zorlu bir öğretmendir: Önce sınavı verir, sonra dersi.”
Vernon Sanders Law