Evrim Ağacı

Sulcavis geeorum (Dişli Kuş)

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

• Tür adı: Sulcavis geeorum
  • Cins Adı: Sulcavis
  • Klad: Enantiornithes (Dişli Kuşlar)
  • Sınıf: Aves (Kuşlar)
  • Yaşadığı Dönem: Erken Kretase (125 - 121 MYÖ)
  • Bulunduğu Müze: Los Angeles Doğa Tarihi Müzesi
  • Fosil Alanı: Liaoning, Çin
  • Tanımlandığı Yıl: 2013

Günümüzde yaşayan kuşların hiçbirinde diş bulunmamaktadır. Günümüzde yapılan analizlerden, kuşların dinozorlarla yakın akraba olduklarını biliyoruz. Dinozorlar, sürüngenlerden ayrıldıktan sonra, hızla çeşitlenmeye başlamışlardır ve bu ilkin süreçte, küçük yapılı teropod dinozorlardan, kuşlar evrimleşmeye başlamıştır. Yani kuşlar, dinozorların sürüngenlerden ayrılmasından hemen sonra, dinozorların kendisinden ayrılmıştır. Bu süreçte, halen diş yapısını koruyan kuşlar, nesiller içerisinde dişlerini yitirmişlerdir; bu dişleri bir anda ortadan kaybolmamıştır. Dolayısıyla bu evrimsel geçişe ait ara fosil türleri bulmayı bekleriz. Ki bilim insanları, özellikle son 15 yılda bu geçiş türlerini fazlasıyla keşfetmişlerdir. Günümüzde, dişlere sahip kuşlar, yani sürüngenlerden kuşlara geçişte rol oynayan 50'den fazla farklı kuş türü tespit edilmiştir. Bunlardan sonuncusu ise, görselde fosilini ve dişlerini net bir şekilde görebileceğiniz Sulcavis geeorum türüdür. Sulcavis cinsinden bulunan tek türdür zaten kendisi. Türün yaşadığı dönemin, tam olarak kuşların evrimine paralel olması da, evrimsel çıkarımların ne kadar doğru olduğunu bir kere daha göstermektedir. Türün bu dişler sayesinde, o dönemde çok daha sık bulunan, sert kabuklu deniz canlılarını parçaladığı düşünülmektedir. Günümüzdeki kuşlarda yapılan genetik analizler, dişlerin oluşumunu kodlayan TALPID2 ve DMP1 gibi genlerin tamamen işlevlerini yitirmiş bir şekilde bulunduğunu göstermektedir. Bu da, yine, evrimsel biyolojinin bilimsel zaferlerinden biridir.

Paleontolojik Bulgular

İskelet Sistemi

Rekonstrüksiyonlar

Teşekkür: Emre Kesikhalı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/10/2020 02:28:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/903

“Atomlar ve uzay boşluğundan başka hiçbir şey yoktur. Geriye kalan her şey şahsi fikirdir.”
Democritus