Suikastçi sinek (Asilinae)

• Bilimsel Adı Asilinae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Suikastçi sinek
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Robber fly
Taksonomi
  • Bu içerik, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.
Çiçek sineğinin iç organlarını parçaladıktan sonra adeta sıvılaştırarak emen bir suikastçi sinek.

Avını yakalayıp, adeta emen dişi bir suikastçi sinek (robber fly) türünü Balıkesir/Burhaniye'de Evrim Ağacı olarak gözlemleme şansı yakaladık. Kendisini kaldırımın üstünde Eristalis tenax türü bir çiçek sineği ile beslenirken görüyorsunuz.

Bu türlere hırsız sinek (robber fly) veya suikastçi sinek (assasin fly) denir. Dişi olduğunu karnın (abdomen) ucundaki sivri yumurta kanalından (ovipositor) anlayabilirsiniz. Taksonomide gerçek sinekler olarak bilinen Diptera (çift kanatlılar) takımında Asilidae familyasına üyedirler. Hatta bu gözlemlediğimiz türün Asilinae alt familyasına üye olduğunu da söyleyebiliriz. Tür veya cins belirtebilmek için daha ayrıntılı analizler yapılmalı. Bu alt familya, ilk defa 1802'de Pierre André Latreille isimli zoolog ve entomolog tarafından tanımlanmıştır.

Asilidae sp.

Bir çift bileşik göz ve basit yapıda üç tane nokta gözleri (osellus) bulunur. Yüzlerinde mystax adı verilen sakalı andıran sert kıllar bulunur. Bu kılların, avlanırken boğuşan ve kıpraşan kurbanın bacaklarından alacağı darbeyi en aza indirgediği düşünülür. Yani bir nevi koruyucu özellik sergiler. Gözlemlediğimiz siyah bacaklı suikastçi sinek türüne de buradan ulaşabilirsiniz.

Asilidae ailesinde tanımlanmış yaklaşık 7500 tür ve 556 cins mevcuttur. Elbette halen araştırmalar devam etmektedir. Dolayısıyla yakın tarihte evrimsel ilişkileri yanında birçok yeni tür tanımlanacaktır.

Tüm Reklamları Kapat

Bombus arıları görünümünde olan Bombyliidae sinek ailesi ile uzaktan akrabadırlar. Bilinen en büyük sineği de içeren Mydidae (Mydas sinekleri) ailesiyle ise yakın akraba oldukları düşünülüyor.

Karnının ucundaki yumurta kanalı (ovipositor), kendisinin pusuya yatan bir dişi olduğunu gösteriyor.

Kutuplar dışında böceklerin yaygın bulunduğu her alanda yaşayabilirler. Dünya'da kozmopolit bir dağılım gösterirler. Yaygın bulunan bu türle birçok şehirde karşılaşmak mümkündür.

Sadece erişkin formları değil, larva döneminde dahi diğer böcekleri avlayarak beslenirler. Pusuya yatarak, bölgeden geçen bir böceği havada yakalayabilirler. Avını yakaladığında proboscis (hortum) ile içerisine nörotoksik ve proteolitik enzimlerle dolu tükürüğünü enjekte eder. Böylece kurban felç olur, ardından kas ve bağ dokusu yıkılarak sindirilir. Dolayısıyla sinek tarafından daha kolay emilir. Aslında örümceklerin avlanma stili de bu yönteme benzerdir. İri türlerini elinizle yakalamaya çalışırsanız, kendisini savunmak amaçlı ısırabilir. Isırığı da bölgesel bir ağrı yaratabilir. Fakat insan dokusunda herhangi bir kalıcı hasara neden olmaz.

Çöp kutusu üzerinde avını bekleyen bir erkek birey.

Oldukça agresif ve acımasız yırtıcılar olan bu sinekler, neredeyse bütün Diptera takımı ile beslenebilir. Avları arasında arılar, sinekler, güveler, çekirgeler ve örümcekler bulunur. Hatta diğer suikastçi sinekleri avladıkları da gözlemlenmiştir. Öyle ki hacimce kendilerinden büyük olan yusufçuk ve kızböceklerini bile avlayabilirler.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/02/2024 15:34:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5373

Tüm Reklamları Kapat
Kırmızı Gören Boğalar Neden Sinirleniyor?
Spiderman Gerçek Olabilir mi?
Bilmeden Sahip Olabileceğiniz 10 Anormal Özellik!
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?
Gizemli
Gizemli "Benford Yasası", Seçim Hilelerini İspatlamakta Nasıl Kullanılır?

P. Türkoğlu, et al. Suikastçi sinek (Asilinae). (10 Nisan 2018). Alındığı Tarih: 21 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/5373
Türkoğlu, P., Bakırcı, Ç. M. (2018, April 10). Suikastçi sinek (Asilinae). Evrim Ağacı. Retrieved February 21, 2024. from https://evrimagaci.org/s/5373
P. Türkoğlu, et al. “Suikastçi sinek (Asilinae).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 10 Apr. 2018, https://evrimagaci.org/s/5373.
Türkoğlu, Pedram. Bakırcı, Çağrı Mert. “Suikastçi sinek (Asilinae).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, April 10, 2018. https://evrimagaci.org/s/5373.