Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Siyah suikastçi sinek (Dasypogon)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Siyah suikastçi sinek
  • Bilimsel Adı Dasypogon
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Siyah suikastçi sinek
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Black robber fly
  • Gözlem Lokasyonu Filyos, Zonguldak, Türkiye

Evrim Ağacı olarak Zonguldak'ın Filyos ilçesinde gözlemlediğimiz bir suikastçi sinek (robber fly) cinsi. Ufak çalılıklar üzerinde avlanmak veya çiftleşmek için hazırlık yapıyordu. Zira yakınlarında bir başka suikastçi sinek (robber fly) vardı.

Genelde Mayıs-Temmuz arası gözlemlenebilen türlerdir. Boyutları 9-12 mm civarındadır. Bu acımasız sinekler, avlarını adeta canlı canlı içerler. Taksonomide gerçek sinekler olarak bilinen Diptera (çift kanatlılar) takımına ve bir suikastçi sinek ailesi (Asilidae) olan Dasypogoninae alt familyasında, Dasypogon cinsine üyedirler. Tür bazında tanımlama yapmak için daha ayrıntılı incelemeye ihtiyaç vardır. Aynı zamanda avlanma sırasında gözlemlediğimiz bir suikastçi sinek türüne de buradan ulaşabilirsiniz.

Göğüs (toraks) bölgesinden çıkan iki sarı uzantı da böceğin halter organıdır. Bu organın görevi, böcek uçarken ona denge ve stabilizasyon sağlamaktır.

Yanlardaki ufak sarı noktalar, uçarken sineğe denge ve stabilizasyon sağlayan halter organdır.

Sineğin yanlarındaki "sarı nokta" benzeri çıkıntılar, böceğin halter organıdır. Uçarken denge ve stabilizasyon sağlar. Bu halter organlar, böceklerdeki iki çift arka kanadın seneler içerisinde küçülmesi ve başka görev kazanması ile evrimleşmiştir.

Avlandıktan sonra hortumu (proboscis) ile avının vücuduna birtakım nörotoksik ve proteolitik enzimler enjekte ederler. Dolayısıyla kurban felç olur ve iç organları sindirilir. Böylece sinek tarafından daha kolay emilir. Aslında örümceklerin avlanma yöntemi de buna benzerdir. Aktif olarak havada avlanırlar. Bu avlar arasında arılar, sinekler, güveler, çekirgeler ve örümcekler bulunur. Hatta hacimce kendilerinden büyük olan yusufçuk ve kızböceklerini bile avlayabilirler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/12/2020 11:24:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7224

“Veri toplamadan teori geliştirmek büyük bir hatadır. Çünkü bu tarz teorileri savunanlar, gerçekleri teorileri için eğip bükerler; teorilerini gerçeklere göre inşa etmezler.”