Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Daha önceden 1999 senesinden kalan şu fotoğraftaki goril yavrusunun stetoskobun soğuğuna tepkisini göstermiştik. Bu seferse bir internet kullanıcısı tarafından hazırlanan bu fotoğrafı paylaşmak istiyoruz. Evrim Ağacı'nda birbirine çok yakın iki dalda bulunan iki hayvan türünün yavruları ve soğuğa verdikleri tepki...

Burada bir noktanın altını çizmek lazım: birçok insan, evrimsel biyoloji dahilindeki teorilerin temel iddiasının türler arasındaki yüzeysel benzerliklere dayandığını iddia ederek koca bir bilimi hiçe saymaya çalışmaktadırlar. Elbette, bu fotoğraftaki gibi olaylar, insanlık tarihinin gördüğü en güçlü ve kapsamlı bilimsel açıklamalarından biri olan Evrim Teorisi'nin yüzeyi bile sayılmaz. Bilim insanları, "Aa, bu iki tür ne kadar birbirine benziyor; o zaman akraba olmalılar, evrimsel süreçte ortak atayı paylaşıyor olmalılar." gibi sığ sayılabilecek yaklaşımlarla bilimi inşa edip ilerletmiyorlar. Evrim Teorisi'nin temeli, antropolojiden genetiğe, ekolojiden arkeolojiye, morfolojiden paleontolojiye, biyolojiden fizyolojiye kadar çok fazla bilim dalının ortaklaşa çalışması ve bulgu birlikteliği ile atılmıştır ve üzerine bu dallar ve diğerlerinden gelen bilgilerle çok daha fazlası inşa edilmiştir ve halen de edilmektedir.

Ancak bu açıklamamız, fotoğrafta gördüğümüz benzerliğin kör tesadüf olduğu izlenimi de uyandırmasın. Bu benzer davranış, elbette ki ortak bir ataya işaret etmektedir. Öyle ki, insanların yapabildikleri tüm yüz ifadelerini kataloglamak için geliştirilen Yüz Hareketleri Kodlama Sistemi (FACS) dahilinde tanımlanan ve temel yüz hareketlerini oluşturan 20 Hareket Ünitesi'nin (AU) 19 tanesinin kas altyapısını şempanzelerle birebir, bu kaslardan doğan 19 temel hareketin iki türde de test edilmiş 16 tanesinin 11 tanesini şempanzelerle birebir paylaşmaktayız. Bu kasların bir araya gelerek oluşturduğu insanlara ait yüzlerce, şempanzelere ait onlarca farklı yüz ifadesi arasında büyük benzerlikler görmekteyiz. Bu benzerliklerin miktarı, evrimsel (filogenetik) olarak belirlenmiş daha uzak akrabalarımıza gittikçe hızla azalmaktadır. Bir balığın yüz hareketlerinin insana benzerliği ile, bir köpeğinki, bir atınki ve bir şempanzeninkinin farklı olması ve bu farklılıkların evrimsel akrabalık ilişkileriyle neredeyse birebir örtüşüyor olması tesadüf değil, evrimdir.

1. Journal of Anatomy