Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Yoğunluk arttıkça sıcaklık neden artıyor?

Sıcaklık demek moleküllerin kinetik enerjisi yani hareketi demek oluyor ancak yoğunluk arttıkça sıcaklıkta artıyor mesela yıldızlar kütle çekim ile taneciklerin çok sıkışık bir araya gelmesi ile ısınıyor ve füzyon başlıyor. Ancak alan daraldığından taneciklerin hareketi azalması gerekmez mi? Bu durumda tam aksine soğumasi gerekir?

Sizin verdiğiniz örnek üzerinden gidelim;

Yıldız oluşumunda kütle çekimi ile gaz ve toz bulutları bir noktaya çökmeye başlıyor. Oluşan bu çekim noktasına zaman içerisinde daha fazla madde ekleniyor. Bir noktadan sonra artan madde miktarıyla birlikte artan basınç (siz yoğunluk olarak ifade etmişsiniz, ben basınç üzerinden ilerleyeceğim sonuçta doğru orantılılar) sıcaklığı da artırıyor ve füzyon reaksiyonları başlıyor.

Kafa karışıklığı yaratan tek nokta basınç yada yoğunluk artışıyla alan daraldığından taneciklerin hareketinin azalacağını varsaymak. Yıldızın çekirdeğindeki yoğunluğu bir asansör kabinine on kişi binmiş dolayısıyla kabin içinde insanlar zor hareket ediyor gibi değerlendiremeyiz. Yıldız çekirdeğindeki yüksek basınç ve yoğunluğa rağmen atom ve moleküllerin hala hareket edebileceği çok çok fazla boşluk mevcut. (Bu boşluğu aşağıdaki kaynaklarla izah edeceğim) Dolayısıyla yıldız çekirdeğinde artan basınçla taneciklerin kinetik enerjisi artıyor, tanecikler arası çarpışma sayısı artıyor, sonuç olarak sıcaklık artıyor.

Atomlar / moleküller arası mesafeyi, atomun içindeki boşluğu tarif ederken bir çok kaynak yıldızlar arası mesafeyle kıyaslar. Galaksi içerisindeki yıldızlar arası boşluk ne kadar büyükse atom içindeki boşluk da o kadar büyük anlamında bu kıyaslama yapılır. Prof. Dr. Ulvi Saran bir Tweet inde "ATOMUN İÇİNDEKİ BOŞLUK ORANI: %99.9999999999999, GERİ KALANI İSE ÇEKİRDEK VE ELEKTRONLAR" diyerek moleküler seviyede malzemenin yoğunluğunun ne kadar düşük olduğunu anlatmaktadır.

Bize yıldız çekirdeğindeki yoğunluğun görece aslında ne kadar az olduğunu anlatan başka bir kaynağı da cevaba ekliyorum.

Yıldız yoğunluğu ; 10-103 gr/cm3