Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Uzayda zamanın farklı hızda geçmesi insan vucüdundaki zamanın hızını etkiler mi?

Mesele birisi uzayda olsun ve orada bir gün 50 saat olsun. Sırf bu yüzden adam daha yavaş yaşlanır mı?

Zamanın uzaydaki ile dünyadaki geçiş hızlarının farklı olmasının nedeni, KÜTLEnin uzayzamanı bükmesinin dünyada zamanı yavaşlatması. Kütle etkisiyle bükülmüş uzayzaman alanında, zaman bükülmenin etkisiyle yavaşlar. Uzayda daha düz bir uzayzaman, kütle bükülmesine uğramadığı için kütleye yakın alanlara göre daha hızlıdır.

Yani insan ya da başka herhangi bir şey için, içinde bulunduğu uzayzaman şartları neyse o zaman akışına tabidir. Bu nedenle dünyada yaşayıp dünyanın kütlesi nedeniyle bükülmüş bir uzayzaman deneyimleyen bir birey, uzaydakine göre daha yavaş bir zaman içinde bulunduğu için daha geç yaşlanır teorik olarak. Ancak bu fark o kadar az olacaktır ki, gözardı edilebilir. Asıl fark biyolojik işleyişte olacaktır, evrimleştiği habitatın dışındaki alanla etkileşime girecek olan organizmada bir çok farklılık oluşacaktır.

Zamanın gün döngüsü ile doğrudan ilgisi yoktur. Zamanı gün, hafta, yıl gibi şeyler belirlemez. Aksine bu tanımları, zamanı daha kolay anlamak için biz ürettik. Gece gündüzün ard arda gelişi zamanın geçişinin en belirgin göstergesi gibi düşünülse de, zamanın gezegen yıldız hareketleriyle sınırlı olmadığını, hatta yüksek ihtimalle bir boyut olduğunu anladık.

Dünyadan çok daha büyük bir gezegende, kütlenin uzayzamanı bükme etkisi artacağı için zaman dünyaya göre daha yavaş akacaktır. Kütlesi en büyük olduğu düşünülen karadelik yakınlarında zaman en ileri düzeyde yavaşlar. Ancak bu zamanın geçiş hızına ait farklılıkları, o etkiye giren kişi anlamaz. Bizden daha büyük gezegene gönderilen bir kişi, orada zamanın yavaşladığını anlamaz. Hatta karadelik yakınına giden kişi de anlamaz. İnsan, içinde bulunduğu uzayzaman dokusunun zamanına tabi olur sadece. Bu farkı, gözlemci anlayabilir teorik olarak.

Puan Ver

“Doğrunun peşinden aşkla gidin; ancak hatayı da affedin.”
Voltaire