Sorulara Dön
Esmanur Kadriye ÖZTÜRK
Üye

Uzayda insanlar olarak neden daha uzaklara gitmiyoruz?

Bu kadar uzun zamandır var olmamıza karşın sadece Ay'a gidebilmiş olmak beni üzüyor. Eminim ki geri dönüşü olmama ihtimalini bile bile araştırma ve bilim için gitmeyi kabul edecek bir sürü donanımlı kişiler illaki vardır. Peki onları durduran ne?
Ali Edis
Yazılımcıyım

1. Yerçekimi

Yerçekimi kuvvetinin eksikliği insanlar için ölümcüldür. Uzayda uzun süre kalan astronotların her muayenesinde, düzgün çalışmayan vücut sistemlerinin listesi daha da büyüyor. Yukarıdan başlayarak, beyin omurilik sıvısı düşük yerçekimi durumlarında düzgün bir şekilde dolaşmaz, bu da beyin şişmesine ve serebral motor işlev bozukluğuna neden olur. Denge kaybı bariz olsa da, tüm propriosepsiyon türleri etkilenir - bazıları belki de kalıcı olarak. Astronotların beyinlerinde MRI tarafından not edilen değişiklikler, erken yaşlanmaya işaret ediyor ve şimdiye kadarki yolculuklar nispeten kısa oldu.

Tüm Reklamları Kapat

Normalde vücudumuzun sıvıları yerçekimi tarafından aşağı çekilir ve sistemlerimiz buna uyum sağlar. Düşük yerçekiminde, sıvılar yeniden dağılır. Yüzler, gözler ve beyinler şişer, kardiyovasküler sisteme aşırı yüklenir. Kalp kası aktivitesini zayıflatan kardiyak atrofi, sonunda uzaydaki tüm insanları etkisiz hale getirecektir.

Kemik oluşumu direnç egzersizlerine bağlıdır. Kemik mineralinin kaybı, esasen astronotları on yıllarca yaşlandırıyor ve kırılganlık kırıklarını büyük bir risk haline getiriyor. Kemik kaybı, yılda %3 kortikal kayıptan ayda %1'e hızlanır. Çoğu astronotun uzayda 4 aylık basit bir ziyaretten kurtulması üç yıl kadar sürer. Uzaydayken yeterince egzersiz yapmak mümkün değildir. Kemiği parçalayan osteoklast hücreleri, kemik oluşturan hücrelerden daha fazla hızlanır ve bu da sistemde aşırı kalsiyum yüklenmesine neden olur.

Tüm Reklamları Kapat

Uzun mesafeli astronotlar, kırmızı kan hücrelerinin üretiminde azalma yaşarlar.

Duyulara dayanan propriosepsiyon sistemi. İç kulak ve tansiyon o kadar rahatsızdır ki, tüm astronotlar değişen sürelerde mide bulantısı geliştirir. Bir uzay giysisi içinde tek bir kusma olayı ölümcül olabilir.

2. Radyasyon

Radyasyona maruz kalma, düşük yörüngede karada olduğundan 10 kat daha fazladır. Yalıtkan kurşun uzay aracı için çok ağır olduğundan, astronotlar her saniye toksik dozlarda radyasyon alırlar. Vücudun en hassas dokuları ile birlikte retina, tiroid ve beyindeki hasar kalıcıdır. Uzayda herhangi bir ikamet, giysilerle birlikte konut ve mobil birimlerin büyük ölçüde korunmasını gerektirecek ve bu da Mars'ı veya ay kolonicilerini nispeten durağan hale getirecektir. Beklenmeyen güneş patlamaları, uzay aracının duvarlarından bile dakikalar içinde ölümcül radyasyon dozları üretir. Ölçülen bir güneş fırtınasında, Mars gezegenindeki yüzey radyasyon seviyesi iki katına çıktı.

Bu düşük yerçekimi ve yüksek radyasyon ortamında hiçbir fetüs tasarlanamaz. Anne karnında 9 aylık radyasyona maruz kalmaları ve/veya doğum sırasında deforme olmaları nedeniyle büyük ihtimalle ölü doğarlar.

Gözler özellikle hassastır ve astronotlarda radyasyona bağlı katarakt insidansının daha yüksek olduğu kaydedilmiştir.

Şimdiye kadar uzaya seyahat eden astronotlarda Alzheimer ve diğer dejeneratif beyin hastalıkları hızlanıyor.

Bağışıklık sisteminin zayıflaması. Lenfositlerde kromozomal değişiklikler kaydedilmiştir ve bağışıklık sistemi için gerekli T-Hücre fonksiyonu azaltılmıştır.

3. Depresyon

Temiz hava sadece fiziksel sağlığın anahtarı değil, aynı zamanda zihinsel sağlık için de kritik öneme sahiptir. Temiz havaya maruz kalmayan kapalı alanlarda (örneğin mahkumlar) depresyon ve diğer birçok sağlık sorunu görülür. İç mekan bahçeleri, dış mekan doğasının simüle edilmiş kokusunu ve nemini sağlayabilirken, gerçek şey için zayıf bir ikamedir. Tat alma duyusu azalır ve yiyecekler aynı tadı vermez. Yerçekiminden kurtulan kokular, paylaşılan yaşam alanına nüfuz ederek yaşam kalitesini düşürür. Klostrofobi, biyoçeşitlilik eksikliği, mahremiyet eksikliği, aile yokluğu ve sosyal, romantik veya cinsel ilişki için fırsatların azalmasıyla birleştiğinde, uzayda uzun süre kalmak, akıl hastalığı için bir reçetedir.

Kişisel depresyonun yanı sıra, delirmiş bir adama karşı koyabilecek bir polis gücünün olmaması gibi başka zihinsel sağlık tehlikeleri de var. Birini uzayda bir suçtan hapse atabilseniz bile, koloni kaynakları verimsiz bir üyeye bile nasıl ayırabilir?

4. Enfeksiyon

Tüm Reklamları Kapat

Mikroplar ve virüsler uzayda daha öldürücü hale gelir ve muhtemelen gıda zehirlenmesine, antibiyotik direncine ve tedavisi zor enfeksiyonlara yol açar. Tıbbi hizmetler, hastane ortamı veya bulaşıcı ajanları kontrol etmek ve tedavi etmek için gelişmiş test tesisleri olmadan etkileşime giren mikrobiyomların olası bir birleşimi, tek bir antibiyotiğe dirençli organizmadan koloninin tamamen silinmesi riskini taşır.

5. Sağlık

Radyasyondan yüksek kanser oluşumu olasılığı, yerçekimi eksikliğinden kaynaklanan tansiyon yükselmeleri ve kapalı alanlarda yaşamanın stresi, yalnızca temel acil bakımın mevcut olduğu bir ortamda karmaşık sağlık sorunlarına yol açacaktır. Astronot ekipleri, doğru teşhis için gerekli tıbbi uzmanlara, CT, MRI veya diğer araçlara sahip olmayacaktır. Ayrıca kritik sağlık hizmetleri için cerrahi tesislere de sahip olmayacaklar.

Sorulara Dön