Evrim Ağacı Soru & Cevap

Uzaya nasıl gideceğiz?

Hocam iyi günler. Ne zaman yeni bir gezegen keşfedilse x ışık yılı uzaklığında. Şu an en hızlı hava aracımız bile 265. 000 km/h hızında. Ki bu ulaşımı imkansız kılıyor. Günümüzde bu mesafeleri makul sürelerde katetmeyi vadeden bir gelişme var mı?

Merhaba Furkan,

Keşfedilen ötegezegenlerin bizden genellikle yüzlerce hatta binlerce ışık yılı uzaklıkta olduğu doğru. Yine de bilinen yaklaşık 4 bin ötegezegen arasında bize 10 ışık yılından bile yakın iki aday da bulunuyor: Alpha Centauri Cb ve GJ699b (Barnard'ın yıldızı olarak da biliniyor).

Bugüne dek Güneş Sistemi'ni terk edip yıldızlararası ortamda hareket eden uydular genellikle saatte 50-60 bin kilometre katediyorlar. Bahsetttiğin hız ancak Güneş'in kütle çekim potansiyeline "düşen" uydular için geçerli. Saatte ~ 50 bin kilometrelik bir hızla en yakın yıldızlara gitmek on binlerce yıl sürer. Bu da bu hızlarla yıldızlararası yolculuğu pratik anlamda imkansız kılıyor.

Fakat ümitsiz de değiliz. Yıldızlararası yolculuk on yıllardır dile getirilen ve ciddi şekilde üzerine fikir yürütülen bir olgu. Yakın zamanda Breakthrough Starshot diye bir proje duymuş olabilirsin. Bu projede yapılmaya çalışılan, bir Güneş yelkeni (üzerinden seken ışık taneciklerinin momentumu ile hızlanan uydu) kullanarak en yakın yıldız sistemine (Alpha Centauri) gitmek. Bu sistemde üç adet yıldız var. Üçüncü yıldızın (C) etrafında ise yaşanabilir bölgede olduğunu düşündüğümüz bir ötegezegen mevcut. Projeye milyon dolarlar aktarmak için iyi bir motivasyon ve PR desteği sağlıyor...

Fikir şundan ibaret: yaklaşık bir gram ağırlığındaki bir uydu kümesini yeryüzündeki (fazları eşlenmiş) lazerleri kullanarak teker teker ışık hızının yaklaşık beşte birine hızlandırmak. Bunun için milyarlarca Watt güce ihtiyaç olacak ve her şeye rağmen atmosferdeki türbülansın bu ivlenmeye izin verip vermeyeceği bilinmiyor. Gerekirse lazerler uzay-tabanlı yapılabilir. Her durumda projenin on milyarlarca dolar tutacağı düşünülüyor. Eğer bu nano-uyduların ilgili yıldız sistemine ulaşmayı başarabilenleri bahsettiğim ötegezegenin yanından geçerek yüksek-çözünürlüklü veri toplayabilirse, o zaman üzerinde yaşam olup olmadığı konusunda fikir elde edebiliriz.

Tansu

Puan Ver

“Gerçek olmayana inanmak cahilin doğal eğilimidir. Bu eğilimi yenmek için sadece gerçeği yeterince ortaya koymak yetmez, sahte olanın ifşası ve çürütülmesi de önemlidir.”
H. L. Mencken