Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Turlesme geçmişte nasıl çok fazla iken günümüzde çok daha az

Demek istediğim geçmişte milyonlarca tur olusmusken günümüzde turlesmeyi neden net olarak gozlemleyemiyoruz

Ortalaması 75 yıl olan bir ömrüyle türleşmeyi gözlemlemeniz mümkün değildir. Sorunuzda sanki geçmişte türleşme çok oluyormuş herkesin gözü önünde gerçekleşiyormuş, şimdi ise böyle bir şey olmuyormuş gibi bir algı var. Bu yanlıştır. Geçmişte nasılsa şimdi de aynı. Yani geçmişte yaşasaydınız da şu andan farklı bir gözlem yapamazdınız. Evrimin çok hızlı ilerlediği belirli dönemler olmuştur. Bunlardan en önemlisi kambiryen dönemidir. Türleşmenin en hızlı görüldüğü dönem olan kambiryen döneminde bile yaşıyor olsaydınız şu anki gözleminizden daha farklı bir gözlem yapamazdınız. Zira kambiryen dönem bile 50 milyon yıl kadar sürmüştür. Dünya gözüyle türleşmeyi görmek için ancak milyonlarca yıllık bir ömre sahip olmanız gerekir.

Fakat bakteriler gibi bize göre çok hızlı nesil üreten canlılar için böyle bir gözlem söz konusu olabilir. Bununla ilgili yapılan deneyler var. Bunlardan en ünlüsü Lenski deneyidir. Söz konusu deney 1988'de başlamıştır ve hala devam etmektedir. Deneyin temel amacı evrimi laboratuvar ortamında gözlemlemektir. Yalnız sizin sorunuz türleşme üzerine olmuş. Her mutasyon yeni bir tür yaratmaz. Mutasyonları gözlemlemek türleri gözlemlemekten çok daha kolaydır. Bir türün başka bir türe dönüşmesi için çok yüksek bir zaman diliminde çok sayıda mutasyona ihtiyaç vardır.

1. Evrim Ağacı Lenski Deneyi

“Önümüzdeki yolculuğun bir sonu olduğunu bilmek güzel. Nihayetinde önemli olan, yolculuğun kendisi.”
Ursula K. LeGuin