Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Toplumsal düzeydeki evrimi nasıl daha iyi anlayabilirim?

Daha açıklayıcı olmak gerekirse; evrimi anlamaya çalışırken yalnız bir bireyi aklımda canlandırıp mantığıma oturtabiliyorum. Ancak doğal seçilimin, bir türün tüm bireylerinde gerçekleştiğini düşünmekte zorlanıyorum. Bir türün bireyleri arasındaki evrimsel ilişkiyi nasıl daha iyi anlayabilirim?

Evrim teorisinin evrim derken neyi kastettiğimiz kısmını tanımladığımızda zaten popülasyon içi gen dağılımının (frekansının ) değişiminden bahsederiz.Mutasyon sadece unufak bir hatadan ibarettir ve kendi başına herhangi birşey değildir bireyin yaşamasına veya üremesine katkı sağlayacak herhangi bir değişim ve bu özelliğin yavru döllere aktarılması sonucunda popülasyon içindeki tek bir bireyde sağlanan o ufak dediğimiz avantajın sırf üremede ve yaşamada artısı olması nesilden nesile popülasyon içi gen dağılımının değişimine yol açar.

Dışarıdan göç alımı da bir popülasyonun değişimine sebep olur .(Başka bir popülasyondan gelen farklı genoma ve özelliklere sahip canlılar)

Puan Ver

Eğer evrimi bireysel şekilde anlayabiliyorsan evrimi anlayamamış oluyorsun aslında. Evrim asla bireysel şekilde olmuyor çünkü. Evrim populasyonun genetik havuzundaki frekans değişikliği ile olur. Bu ne demek; öncelikle elimizde bir genetik havuz olmalı, bu havuzdaki genlerin frekansı değişmeli demek. Bu nasıl olacak. Örneğin insanlar için boy üzerinden gidelim kolay olması açısından bunu tek gen kontrol ediyor olsun ki öyle değil. İnsanlara baktığımızda ne görüyoruz. Bir çeşitlilik 50cm insan da 250cm insan da var ama büyük kısmı 170 cm civarında. Bunu grafiğe döktüğümüzde bir eğri elde ediyoruz çan eğrisi şeklinde çok kısa ve çok uzun boylular çok az ortalamaya yaklaştığımızda daha fazla insan görüyoruz. Doğal seçilim baskısı bize üstten ve alttan bir limit koymuş ve bu skalanın dışında insan yaşamı mümkün değil. Gün geliyor doğal seçilim şartları değişiyor ve 150cm üzeri insanların yaşaması mümkün olmayan şartlar oluşuyor. Bu durumda 150cm üzeri insanlar doğadan siliniyor. Şartlar değiştiği için artık yeni mutasyonlar yaşama şansı buluyor. 30cm boyunda insanlarında yaşama şansı oluyor. Ki genelde şartlar değiştikçe bu skalanın dışında değişir ve türler doğal seçilim nedeniyle yaşamdan silinir ve bu nedenle bugüne kadar olan yaşamda bir çok türün nesli tükenmiştir. İşte bu yüzden tek bir birey üzerinden evrim yürüyemez öyle veya böyle skalanın dışında kalır yaşam bugüne kadar yok olur giderdi.

Puan Ver

Kafanda bir canlıyı evrimleşirken hayal edip onu mantığına oturttuğunu, ama bir türün tüm bireylerinde düsünemediğini söylüyorsun.

Şöyle düşün, bir türün bütün bireyleri aynı anda evrim geçirmiyor. Ortamda güçsüz olanlar eleniyor ve güçlüler nesiller icinde gelişmiş oluyor.

Canlıları değişirken düşünmek zor olur. Evrimsel süreçte başarılı olan canlılar zaten evrim geçirmiş (mikro/makro evrim) şekilde doğuyorlar. Yazıyla anlatmak biraz daha zor sana vereceğim linkten türkçe altyazılı olarak izleyebilirsin :)

Puan Ver

“Beynimizdeki empati bölgeleri öylesine antiktir ki, sıçanlarda da aynısı bulunur. Bu nedenle politikacıları bu az anlaşılmış hayvanlara benzetenlerin bir durup düşünmesi gerekir.”