Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Proteinlerin kökeni nereden gelmektedir ve canlılardaki proteinlerin yapı taşı olan aminoasitler neden sol-elli olarak nitelendirilmektedir?

Proteinlerin kökeni ilk canlının oluşumunda gözlenen abiyogenez teorileri dahilinde açıklanabilmektedir. Şu ana kadar bir çok tartışmalı görüş olsa da en çok kabul gören görüş canlılığın su altı volkanik bacası etrafında oluştuğudur. Su altı volkanik bacaları sıcaklık açısından çok zengin olup reaksiyonları katalizleyecek kimyasalların da o çevrede bol olduğu düşünülmektedir.

Aynı anda bir çok madde oluşmuştur ve bunlardan bir kaçı ise modern DNA yapısını oluşturacak basit yapılı amino asitlerdir. Tabii ki bunlardan da sağ elli ve sol elli olmak üzere bir çok madde ortaya çıkmıştır. ( birbirlerinin enantiyomeri ) Ancak günümüz canlılığını oluşturacak atasal koeservatın sahip olduğu ise L amino asitdir. Yani tamamen şans diyebiliriz. Çünkü öbür türlü gerçekleşmiş olsa neden bu şekilde oldu diye sorardık yani tamamen spontane.

Neden böyle oldukları da aslında kimyasal yapılardan kaynaklanmaktadır. Kimyasal yapılarının nasıl farklılıklar dahilinde birbirinin ayna görüntüsünü oluşturabileceğini şekillerle daha iyi anlatan link de bıraktım. Umarım faydalı olur.

Puan Ver

“Öğrenmeyi bilen bir kişi, yeterince şey biliyor demektir.”
Henry Adams