Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Prokayot ve ökaryot organizmalarda gen anlatımı sürecindeki farklı aşamalar nelerdir? Bu aşamaların benzerlik ve farklılıkları nelerdir?

Prokaryotik ve Ökaryotik Gen İfadesi

Gen ekspresyonunun nasıl düzenlendiğini anlamak için, öncelikle bir genin bir hücrede fonksiyonel bir proteini nasıl kodladığını anlamalıyız. İşlem hem prokaryotik hem de ökaryotik hücrelerde, biraz farklı şekillerde gerçekleşir.Prokaryotik organizmalar, tanımlanmış bir çekirdeğe sahip olmayan tek hücreli organizmalardır; dolayısıyla DNA'ları hücre sitoplazmasında serbestçe yüzer. Bir proteini sentezlemek için transkripsiyon (DNA'dan RNA'ya) ve translasyon (RNA'dan proteine) süreçleri neredeyse aynı anda gerçekleşir. Ortaya çıkan proteine ​​artık ihtiyaç duyulmadığında, transkripsiyon durur. Bu nedenle, transkripsiyonun düzenlenmesi, bir prokaryotik hücrede ne tür proteinin ve her proteinin ne kadarının ifade edildiğini kontrol etmek için birincil yöntemdir. Sonraki tüm adımlar otomatik olarak gerçekleşir. Daha fazla protein gerektiğinde daha fazla transkripsiyon oluşur. Bu nedenle, prokaryotik hücrelerde, gen ekspresyonunun kontrolü çoğunlukla transkripsiyonel düzeydedir.

Ökaryotik hücrelerin aksine, karmaşıklıklarını artıran hücre içi organellere sahiptir. Ökaryotik hücrelerde DNA, hücrenin çekirdeğinde bulunur ve burada RNA'ya kopyalanır. Yeni sentezlenen RNA daha sonra çekirdekten sitoplazmaya taşınır, burada ribozomlar RNA'yı proteine ​​dönüştürür. Transkripsiyon ve çeviri işlemleri nükleer membran tarafından fiziksel olarak ayrılır; transkripsiyon sadece çekirdeğin içinde meydana gelir ve translasyon sadece sitoplazma içindeki çekirdeğin dışında gerçekleşir. Gen ekspresyonunun düzenlenmesi, işlemin tüm aşamalarında meydana gelebilir. DNA, transkripsiyon faktörlerini (epigenetik) bağlamak için DNA'nın açılması ve nükleozomlardan gevşetilmesi durumunda, RNA kopyalandığında (transkripsiyonel seviye), RNA işlendikten ve transkripsiyon sonrası seviyeye sitoplazmaya ihraç edildiğinde (transkripsiyon sonrası seviye) düzenleme yapılabilir. , RNA proteine ​​çevrildiğinde (çeviri seviyesi) veya protein yapıldıktan sonra (çeviri sonrası seviye).

-Prokaryotik gen ekspresyonu öncelikle transkripsiyon seviyesinde kontrol edilir.

-Ökaryotik gen ekspresyonu epigenetik, transkripsiyon, transkripsiyon sonrası, çeviri ve translasyon sonrası seviyelerinde kontrol edilir.

-Prokaryotik gen ekspresyonu (hem transkripsiyon hem de translasyon), bir hücrenin sitoplazması içinde, tanımlanmış bir çekirdeğin bulunmaması nedeniyle oluşur; böylece, DNA sitoplazma içinde serbestçe konumlandırılmaktadır.

-Ökaryotik gen ekspresyonu hem çekirdekte (transkripsiyon) hem de sitoplazmada (translasyon) meydana gelir.

1. trex