Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Ozon tabakası oluşmadan önce ilk canlılar radyasyondan nasıl korunmuşlardı?

Teşekkür (3)
Hatırla (2)
Takip (3)

Ozon, üç oksijen atomunun kovalent bağ ile birleşmesinden oluşan bir gazdır. Kimyasal formülü O3 olan ozon; oksitleme gücü yüksek, renksiz, solunum yollarını tahrip gücü çok yüksek ve ağır kokulu bir gazdır. Güneş’ten gelen yüksek enerjili ultraviyole radyasyonunun etkisiyle atmosferde oksijen molekülü (O2 ) parçalanarak serbest oksijen atomu (O) hâline dönüşmektedir. Daha sonra bu serbest hâldeki oksijen atomları yine ultraviyole ışınların etkisiyle oksijen molekülüyle (O2 ) birleşerek ozon molekülünü (O3 ) oluşturmaktadır. Atmosferde bulunan ozonun yaklaşık %10’u troposfer katmanının üst kısmında, %90’ı ise stratosferin alt kısımlarında bulunur. Bu nedenle atmosferin yaklaşık 20 ile 25. km’leri arasında ozon gazının yoğun olarak bulunduğu bu alana “ozon tabakası” denilmektedir. Ozon tabakası Güneş’ten gelen zararlı ultraviyole radyasyonu tutması nedeniyle hayati önem taşır.

Ozon tabakasından önce ise canlıların tümüne yakını denizin altından yaşamaktaydı. Çok azı ise güneşten gelen ışınlara maruz kaldığı halde yaşamaya devam edebilme yeteneğine sahipti.

Linkini kaynaklardan vereceğim videoyu (National Geographic adlı kanalda yayınlanan "Dünya: Bir Gezegenin Oluşumu") izleyerek Dünyanın varoluşundan bu yana geçen süreci izleyebilirsiniz.

Teşekkür (2)

“Tüm büyük gerçekler, ilk ortaya çıkarıldıklarında kutsallara hakaret olarak algılanır.”