Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön

Neden Tardigrad türü yaşamları boyunca koloni oluşturup daha gelişmiş bir türe evrilmedi?

Maymunlardan gelen Homo Sapiens ırkı gelişmiş ve düşünebilen bir türe evrilmiştir. Fakat milyonlarca yıldır yaşamlarını sürdüren bu tür neden kayda değer bir ilerleme göstermedi?
Akın Karahasan
Akın Karahasan Editör I Yazar

Günümüzde yaşayan her canlı atasal formları ile karşılaştırıldığında günümüz koşullarına karşı çok daha başarılı bir uyum sergiler. Hal böyle olunca günümüzde yaşayan tardigradlar da bulundukları ekosistemlere en iyi adapte olmuş bireyleri bünyesinde barındırmaktadır. Hatta bu adaptasyon öylesine uçtur ki doğal olarak gözlemlenemeyecek abiyotik faktörlere (örn. -272OC) dahi dayanıklılık sağlayabilirler. Sormuş olduğunuz "Neden daha gelişmiş bir türe evrimleşmedi?" sorunuz çok temel iki problemi var. Birincisi, her canlı türünün karşılaşmış olduğu farklı seçilim baskıları vardır ve bu baskının yönünde evrimleşmesi ön görülmektedir. Elbette bu durum öngörülemeyecek özellikleri de beraberinde getirebilir. Yani tutupta tardigradlar neden insanlardakine benzer bir evrimsel süreç gerçekleşmedi demek tam anlamı ile doğru bir yaklaşım değildir. Çünkü onlar bahsettiğimiz üzere insanlardan farklı çevresel streslere maruz kaldılar ve zaman içerisinde buna yönelik adaptasyonlar gerçekleştirdiler. İkincisi, "gelişmiş" kelimesinden kaynaklanmaktadır. Canlıların çeşitliliği düşünüldüğünde gelişmiş kelimesinin her canlı için ortak bir paydaya indirgenmesi oldukça zordur. Hal böyle olunca gelişmişin karşılığı spesifik olarak verilmediği durumlarda sorulmak istenen soru yanlış bir yaklaşım olarak karşımıza çıkacaktır. Çünkü -272oC sıcaklığa dayanıp bir damla su ile geri dönen bir canlı mı daha gelişmiş? Yoksa vücut sıcaklığının +4OC artması ile havale geçiren bir canlı mı daha gelişmiş? diye sorduğumuzda insan solda sıfır kalacaktır.

1. A. Karahasan. Tardigradların Genetik Hazinesi: Dsup Proteini. (14 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 11 Ocak 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı doi: 10.47023/ea.bilim.9148. | Arşiv Bağlantısı
Ekin Günay
Ekin Günay Veteriner Hekimliği Öğrencisi, 4. Sınıf

Öncelikle bir türde veya ırkta evrimin görülmesi için gerekli bir takım temel zorunluluklar vardır. Doğal ve yapay seçilimler, rastgele olmayan çiftleşme vb. Tardigradlar zaten bulundukları ortamlara müthiş bir adaptasyon yeteneğine sahipler. Uzay boşluğunda bile belli bir süre hayatta kalabilen canlılar ve dolayısıyla onları evrimleşmeye iten herhangi bir zorlukla zaten karşılaşmamaktadırlar. Bu soruya spesifik bir cevap içeren herhangi bir kaynak bulamamış olsam da evrim mekanizmaları ve evrim biyolojisi hakkında bir kaynak bırakıyorum aşağıya. Aynı zamanda Populer Science dergisinin de tardigradlar hakkında bir sayısı var, edinebilirsin.

1. Ö. Özmen. Popülasyon Genetiği Ve Evrim Biyolojisi. (21 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 21 Aralık 2020. Alındığı Yer: Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri | Arşiv Bağlantısı