Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden evren bu kadar geniş?

Yanlış bilmiyorsam görebildiğimizin evrenin yarı çapı kırk beş milyar ışık yılı ve bildiğim kadarıyla evrenimiz on üç milyar yaşında dolayısıyla görebildiğimiz en uzak cisim oraya gitmek için ışıktan hızlı gitmeli. Bu nasıl mümkün oluyor?

Ben biraz da bunu yine kendimizi kilise dönemlerinde olduğu gibi evrenin merkezinde görmemize bağlıyorum.Kendi boyutumuz için hız ve boyut gibi metre ya da km birimli olguları bizler yarattık. Bizim gibi evrene göre nokta bile sayılamayacak büyüklükteki sistemde işe yarıyor olabilir ama bu kadar büyük olmasından ziyade biz bu evrende hiç denilecek kadar küçüğüz bunu farkedip bunun bilincinde olunması gerektiği kanaatindeyim. Mikroskoplarla zor görülen canlılara bizim uzunluk birimlerimizi ya da hızımızı gösterebilseydik sanırım onlar da aynı şeyi düşünürlerdi.

Puan Ver

Bunun sebebi büyük patlamanın başlangıcından çok kısa bir süre sonra evrenin ışıktan daha hızlı genişlemeye başlamasıdır. Alan Guth tarafından ortaya atılmış bir kuram bu ve matematiksel olarak çalışıyor. Enflasyon yada Şişme kuramı deniyor ismine. Bu durumu açıklayan başka kuramlarda var ancak gözlemlerimizle en iyi uyuşan kuram şuanlık Enflasyon Kuramı. Bu kuram hakkında yazılmış Wikipedia sayfası basit düzeyde gayet bilgilendirici. Gördüğüm kadarıyla Türkçe ve İngilizce sayfalar aynı. İkisinide kullanabilirsin. Ayrıca bir de Kozmik Anafor isimli sitenin geçen aylarda yayınladığı güzel bir yazısı var.

Puan Ver

“Evrim, hayatlarımızdan anlamı çalmaz; tam tersine gezegenimizi kaplayan güzelliklere ve zafer dolu yaşama duyduğumuz hayranlığı arttırır.”
Kenneth R. Miller