Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden dünyaya yakın olan cisimler (ay gibi) dünyadan uzaklaşmıyor?

Evrenin genişlediğine dair bir sürü kanıt var peki evren genişliyorsa yani bir zar gibi sürekli geriliyorsa dünya etrafında olan cisimler neden dünyadan uzaklaşmıyor yani mesela halley yıldızı 75-76 yılda bir dünya yakınından geçiyorsa her geçtiğinde daha uzak bir yerden geçmiyor ya da ay gibi bir cisim neden dünyadan uzaklaşmıyor?

Newton'un 3'üncü Hareket Yasası'na göre her etkiye karşılık eşit ve zıt bir tepki oluşur. Dünya ile Ay arasındaki yerçekimi ilişkisi nedeniyle Dünya yavaşladıkça, Ay hızlanıyor.

Uzmanlara göre Ay'ın Dünya'dan uzaklaşmasından kaygılanmamak gerekiyor. Zira fark bir insan ömrü içinde hissedilemeyecek kadar küçük.

Ay Dünya'dan hiçbir zaman tamamen uzaklaşmayacak.

Dünya sonsuza kadar yavaşlamaya devam ederse, sonunda Ay'ın yörüngede dolanma hızında dönmeye başlayacak. Bu durumda Dünya ile Ay arasında bir denge noktası oluşacak ve Ay artık yerküreden uzaklaşmayacak. Ancak bu süre içinde, Güneş genişleyip kızıl bir canavara dönüşecek ve hem Dünya hem de Ay'ı yutacak.

Bu yüzden kaçış planı için beş milyar yılımız var :)

Puan Ver

Evren genişlemekte olması demek galaksiler genişlediği anlamına gelmemektedir. Galaksileri oluşturan gezegen, yıldız, cüce gezegen, kara delik vs gibi cisimler birbirlerini kütle çekimi ile etkilemektedirler. Bu etkileşim evren genişlerken galaksilerin bir arada kalmasını sağlar. Bu genişleme galaksiler arası kütle çekimi etkileşmesi, mesefalerin çok ama çok büyük olması nedeni ile çok zayıf kalır çoğunluk ortaya çıkan sonuç galaksilerin birbirlerinden daha da uzaklaşması anlamına gelir. Çoğunlukla dedim çünkü bu hep böyle olmaz örnek olarak içinde bulunduğumuz Samanyolu galaksi ile bize en yakın olan Andromeda galaksisi önümüzdeki 2-3 milyar yıl içinde çarpışacakları öngörülmektedir.

Puan Ver

“İnsanları sahip oldukları şeylerden dolayı kıskanmayın; onlara sahip olmalarını sağlayan şeylerden dersler çıkarmaya bakın.”
Tim Fargo