Sorulara Dön

Neden damak tadımız olacak şekilde evrimleştik? Herkesin damak tadı neden aynı değil?

1,057 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Güçlü Kutlu
Konu hakkında bilgim var.
Orijinal Soru: Her insanın damak tadı neden farklıdır?

Her insanın, herkesten farklı olan kendi DNA dizisi vardır. DNA, nasıl tattığınızı ve kokladığınızı, beyninize neyin güzel neyin kötü olduğu konusunda gönderilen mesajları belirlemenize yardımcı olur. Bu yüzden her birimiz yemeklerin lezzetini farklı tadarız. Ancak bu sadece hangi genlerle doğduğunuzla ilgili değil. Ayrıca, yemeğe ne kadar aşina olduğunuza ve daha önce yemiş olup olmadığına da bağlıdır.[1] Bu olay kültürden kültüre değişiklik gösteriyor.

Şunu da belirtmeliyim ki: DNA dizisinin farklılığı çok da abartmamak lazım. Bunlar "devasa" farklılıklar değiller. Elbette sizin damak tadınızın çok benzerine sahip birileri var.

Tüm Reklamları Kapat

1. N.Archer. Why Do Some People Find Some Foods Yummy But Others Find The Same Foods Yucky?. (4 Temmuz 2017). Alındığı Tarih: 25 Temmuz 2022. Alındığı Yer: the conversation | Arşiv Bağlantısı
PhD Veterinary Sciences

Acı/kekremsi, tatlı ve umami tadlar dilimizdeki reseptör adı verilen protein yapılar tarafından saptanıyor. Acı/kekremsi tadları yakalayan tek bir protein varken tatlı ile umamiyi ayırt eden reseptörler iki proteinin bağlanmasıyla oluşuyor. Bu proteinleri kodlayan genler de acı/kekremsi tadlar için insanda 25, sıçanlarda 37 ve köpeklerde 16 adet. Acı/kekremsi tad reseptörlerinin bu kadar çok gen tarafından kodlanıyor olması bu tadların ayırt edilmesinin hassas bir konu olduğunun bir göstergesi. Zehirli ve bozuk yiyeceklerin acımsı tadları olması bunun bir sebebi olabilir.

Tatlı tadları T1R3 ve T1R2 genlerinin kodladığı proteinlerin birbirine bağlanmasıyla ve umami ise T1R3 ile T1R1 geninin kodladığı proteinlerin birbirine bağlanmasıyla algılayabiliyoruz. Acı/kekremsi tad genlerinin aksine bu genler çeşitlenmemiş. Tüm bu genler filogenetik ağaçta suda yaşamda omurgalılardan da önce "ışınsal yüzgeçliler" balıklarına kadar takip edilebiliyor.

Tüm Reklamları Kapat

Zaman içerisinde türler arasında bazı farklılıklar oluşmuş. Örneğin kedigillerde T1R2 geni kapandığı için tatlıyı ayırt edemiyorlar. Kuşlarda ise T1R2 hepten silinmiş. Bu yüzden kuşlar solucandan tohuma, taştan meyveye herşeyi ayırt etmeden yiyiyorlar. Bununla birlikte kuşlarda da şaşırtıcı şeyler görülebiliyor. Sinek kuşu nektarla besleniyor ve tatlı suyu normal sudan ayırt edebiliyor. Genetik çalışmalar sinek kuşundaki umamiyi algılayan genlerin tatlıyı da algılayacak şekilde geliştiğini göstermiş.

Tad alma duygusu da yaşa ve ihtiyaçlara göre değişiyor. Büyüme hormonu salgılayan küçük çocuklar daha fazla enerjiye ihtiyaç duyduğu için tatlıları daha çok severken erişkinler çay kahve gibi acı/kekremsi tadları tercih edebiliyor.

1. Yazar Yok. Tad Almanın Evrimi. (11 Eylül 2020). Alındığı Tarih: 11 Eylül 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Ali Alcan
Tıp Fakültesi Öğrencisi

Merhabalar. Bildiğimiz üzere dilimizin üzerindeki papilla adı verilen tat tomurcukları aracılığıyla yiyecek ve içeceklerin tatlarını alabiliyoruz. Papillalar içerisinde besinlerin tadını algılamamıza olanak sağlayan çok sayıda kemoreseptörler bulunuyor ve sonrası beynimizdeki tat alma bölgesi sayesinde şekilleniyor.

Peki neden dünya üzerinde çeşitli yiyecek ya da içecek zevkleri, kültürleri var? Bunun cevabı oldukça basit, bu durumunu etkileyen en büyük etkenin yaşanılan çevre olduğu düşünülüyor. Çocukluk çağından itibaren ailemiz tarafından belirli yiyecek ve içeceklerle tanıştırılıyoruz zaman ilerledikçe de bunlar bizim genel damak zevkimizi oluşturuyor. Mesela Ege çevresinin mutfağı ile Doğu Anadolu'nun mutfağı arasında belirgin farklar vardır. Elbette kişisel istisnalar olacaktır ancak Ege çevresindeki insanların ya da Doğu Anadolu çevresindeki insanların çoğunun damak zevki birbiri ile benzerlik gösterecektir.

Tüm Reklamları Kapat

Tüm çevresel ve kişisel etkenlere rağmen damak zevki değişebilir bir durumdur. Zamanla değişik tatlara kendimizi alıştırarak tercihlerimizi değiştirebilir ve geliştirebilir. Küçük bir örnek vererek yazıyı bitireyim: Daha önce kırmızı et tüketen bir bireyin zaman içerisinde vejetaryen beslenme alışkanlığı kazanması, damak zevkinin de değişmesine neden olacaktır.

1. Yazar Yok. Damak Zevki . (9 Eylül 2020). Alındığı Tarih: 9 Eylül 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı