Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neandertallerin yok olmasında homosapienslerin konuşabilmesinin ne gibi rolleri vardı?

Neandertallerin yok olması konusunda bir sürü şey söylenmiştir herhalde ama benim ayrıca bildiğim homosapienslerin iletişim kurabilmede daha üstün oldukları. Bu iletişim üstünlüğü neandertallerin yok olmasına ne gibi etki sağladı?

Cambridge Üniversitesi’nden arkeolog Paul Mellars, Nature adlı bilim dergisinin son sayısında yer alan makalesinde belirttiği üzere, genetik araştırmaların Aurignacian’ların ve Neanderthal’lerin aralarında cinsel ilişki olduğu yönündeki iddiaları çürüttüğünü belirtiyor.

Bu çalışmalar ayrıca insana evrimsel bir avantaj kazandırarak varlığını sürdürmesine olanak tanıyan çok önemli bir geni de su yüzüne çıkartıyor. Ancak aynı gen, Neanderhal’lerin dünya yüzünden silinmesine yol açmış olabilir.

FOXP2 adı verilen bu gen, Aurignacian’lara diğer türlerde olmayan bir lisan yeteneği kazandırdı. Neanderthal’ler daha önce düşünüldüğünden daha zeki olmakla birlikte, hiçbir zaman Aurignacian’larla aynı düzeye çıkamadılar.

Yeni genetik bulgular Neanderthal’lerin farklı biyolojik bir tür olduğu fikrini destekliyor" diye konuşan Mellars, "Binlecesinin içinde tek bir türler-arası üreme olsaydı dahi bugün bunun izlerini görebilirdik. Elde ettiğimiz kanıtlara göre Neanderthal adamının Homo sapien’lere hiç katkısı yok" diyor.

Daha önceki araştırmalar da Neanderthal DNA’sı ile modern insanın DNA’sı arasında bir benzerlik bulmamıştı. Yedi Neanderthal ve anatomik olarak modern 5 Aurignacian’ın iskelet kalıntıları üzerinde yürütülen en son DNA araştırması, Neanderthal türünün eski insanlardan tümüyle farklı olduğunu ortaya koyuyor.

Batı Avrupa’nın zorlu kış koşullarına daha iyi uyum sağladıkları halde neanderthalensisler yeryüzünden niçin silindi? Olası yanıtlardan biri şu: 200.000 yıl önce insan beyninin yapısında köklü değişiklikler yaratan FOXP2 geni, Neanderthal ile Homo sapien arasında can alıcı bir fark yaratmış olabilir.

Mellars’ın çalışması bu tartışmalı konuda, kuşkusuz son söz değil. Neanderthal’ler ile Aurignacian’ların birbirleriyle ne kadar yakınlaştıklarını anlamada yaşanan zorluk, doğanın deneylere dayanan işleyişinin bir sonucudur.

Orinyasiyen, Magdalenian ve Solutréen gibi Avrupa üst paleolitik çağında hüküm sürmüş bir kültür çeşidi. Orta paleolitik çağda özellikle uç teknolojisinin gelişmesiyle planlı avcılığa geçen insan toplulukları üst paleolitikte bu davranışları geliştirerek devam ettirmiştir. Orinyasiyen kültürünün profesyonel avcı olduğunu söylemek mümkün.

Puan Ver

“İşte size Dünya'daki görevinizin tamamlanıp tamamlanmadığını anlamak için çok basit bir test: Eğer ki hayattaysanız, henüz tamamlanmadı!”
Richard Bach