Sorulara Dön
Felsefe

Murphy kanunları ve benzeri kanunlar nasıl oluşur?

Andrew young yasası: "eğer 100 iş adamı bir işi beraber yaparsa o iş resmi olur. " willoughby yasası: "eğer birine bir makinenin çalışmadığını ispatlayacajksanız makine o anda çalışır. " kovac ysası: "telefonla yanlış numara çevirdiğinizde asla meşgul çalmaz" aşağıdaki link bu kuralları gösteriyor ama doğruluğundan emin değilim.

Aslında bilimsel anlamda bunlar kanun - doğa yasası değildir. Kişilerin deneyim üzerinden yaptıkları yorumlardır. Kişisel, anektodal birikimlerden oluşmuş metaanaliz gibi düşünülebilir. Ancak tamamen yanlıştır da diyemeyiz. Niye.

Bu tarz yaklaşımları okurken içsel olarak hak veririz, onaylarız çünkü bizim deneyimlerimiz de bu yöndedir çoğu zaman. Çünkü, bu evrensel bir yasaya dayanmaktadır. Entropi. Evet evren termodinamik yasaların 2. olan entropinin etkisindedir. Bu da demek oluyor ki, herşey bozulmaya, dağılmaya, olasılıklar artmaya doğru gitmekte. Tek bir hücrenin kanserleşmesi sonucunda trilyonlarca hücreden oluşmuş canlı ölmekte, ancak tek bir hücre iyileşerek diğer sorunlu hücrelerin de iyileşip canlının gençleştiğini göremeyiz. Çünkü enerji dönüşürken entropik etkiden dolayı sürekli olarak kayba uğrar. Bu aynı zamanda herseyin birbirinden farklı olmasını zorunlu kılan etmendir. Birbirinin aynısı iki şey olamaz evrende. Hatta kişiliğin bile böyle bir illüzyon olduğunu düşünen bilim insanları var. Her kar tanesinin, her kum tanesinin farklı olması da yine entropik evren ürünü şeyler. Aksini düşünürsek, mutlak entropiden, mutlak düzene doğru gidiş olacaktır.

Her ne kadar deneyim yorumlaması olarak görülse de, Murphy gibi yaklaşımların dayandığı temel bir yasa var ve bir çok kez zaman etkisiyle entropik etkiyi karıştırıyoruz.

Sorulara Dön