Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Merhaba, benim merak ettiğim şey kuantum ile rastgele mutasyonlar arasında bir bağ var mıdır? Canlılık tam olarak kuantumu kullanıyor olabilir mi?

Canlılar aleminin asıl bilinci kuantum mekaniğini bilinç ötesinde algılaması olabilir mi? Canlı organizmaların ortak bilinci ile kuantum mrkaniğini anlamaları ve uygulamaları mümkün mü?

Merhaba Sezer,

Sorularından önce kuantum mekaniğini güzel bir şekilde anlamak gerekiyor. Parçacıkların, gözlemlerimizile değişmesinin sebebi hala bilinmese de, problemlerimizi biliyoruz. Doğal Seçilimli Evrenler Modeli' nin sahibi Prof. Dr. Lee Smolin, bunu 3 madde ile sunuyor:

1. Kuram için matematik dilimizin yetersiz olması ve sezgilerimize ters, indeterminist anlamlandırmaya sebep olması.
  2. Kuramın anlayışının ve denklemlerinin yorumunun değişme ihtiyacı duyması.
  3. Doğanın kuantum kuramından daha derinlerde bir anlayışını sağlayan yeni bir kuramın bulunamaması. (şöyle açıklayabilirim: gözlemciden çıkan göremediğimiz bir parçacığın, gözlemlerimize etkimesi.)

Bunun haricinde, gözlemci faktörünün direk olarak denklemlerin içinde olduğunu varsaymak, basit primatlar olduğumuzu unutmaya yöneltiyor. Bu düşünce fizikçilere insan olarak özel hissettirdiği kadar; sezgisel olarak yanlış da hissettiriyor. ''Tanrı zar atmaz.'' sözü kuantum mekaniği çalışan bazı fizikçiler için hala geçerli.

Kuantum ile rastgele mutasyonlar arasında bir bağ var mıdır?

Evet vardır. Mutasyonun, uzaydan gelen kozmik ışınların DNA' larımıza etkiyerek, kuantum mekaniği ilkelerine göre gerçekleştiğini biliyoruz. Hatta kuantum mekaniği determinist mantığa oturmadığı için, maalesef evrim hala kanun olarak adlandırılamıyor.

Canlılık tam olarak kuantumu kullanıyor olabilir mi?

Bizler atomlardan oluşan basit canlılarız. Elbette kuantum mekaniği bizim için de geçerli.

Canlılar aleminin asıl bilinci kuantum mekaniğini bilinç ötesinde algılaması olabilir mi? Canlı organizmaların ortak bilinci ile kuantum mekaniğini anlamaları ve uygulamaları mümkün mü?

Bilinçten kastın bazı fikir insanlarının tanımlamaları sanırım. Kuantum mekaniğinin daha az felsefi çıkarımları olduğunu düşünüyorum. Popüler bilim bazen çok farklı yanlış anlaşılmalara sebebiyet verebiliyor.

Saygılar.

Puan Ver

“Yaşamın olduğu yerde umut da vardır.”