Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Laboratuvar ortamında hücre oluşturuldu mu, bununla ilgili yapılan bilimsel çalışmalar yapıldı mı, sonucu ne oldu?

Yaşam nasıl başladı sorusuna cevap arıyorum cansız varlıklardan canlı varlık oluşturabilir mi

Bu konu hakkında bir kaç farklı teori vardır, en çok üzerinde durunan ise Abiyogenez Görüş'tür. Bunun haricindeki diğer yaklaşımlar ise şunlardır:

-Abiyogenez

-Biyogenez

-Panspermia Görüş

-Ototrof Görüş

-Heterotrof Görüş

-Yaratılışçılık

Abiyogenez (Kendiliğinden Oluşum) :

Canlı maddelerin cansız maddelerden kendiliğinden oluşmuştur fikrini savunur. Bu görüşü Aristo ileri sürmüştür. Evrimin tartışmaya açıldığı ilk fikir olması açısından önem taşır.

Bu tez;

Canlı, cansızdan kendiliğinden ve birden bire oluşur.

Oluşan canlı, basit veya evrimleşmiş olabilir.

Canlının, cansızdan oluşması süreklidir. İlkelerini savunur.

Biyogenez

Bir canlının yalnız kendine benzer başka bir canlıdan oluşabileceği görüşüdür.

Biyogenez 1862 de Louis Pasteur ’un yaptığı deneylerle ortaya çıkmıştır.

Pasteur, bu konu hakkında bir dizi kontrollü deneyler yapmıştır.

Francesco Redi ve Louis Pasteur adlı bilim adamları Helmont’un aksine kontrollü deneylerle biyogenez görüşünü ortaya atmışlardır.

Panspermia Hipotezi

Bu görüşe göre ilk canlı dünya dışında, yani başka gezegenlerde oluşmuştur. Daha sonra bu canlıların spor yada tohumları göktaşları ile dünyaya taşınmış ve canlılık başlamıştır. Canlılığın nasıl oluştuğu hakkında açıklama getiremeyen bir görüştür. Ayrıca bugünkü bilgilere göre spor ve tohumların uzayda, dünyaya gelişleri sırasında sıcaklık, basınç, zararlı ışınlar vb. koşullara karşı dayanması mümkün görülmemektedir. Ancak imkansız da değildir.

Ototrof Hipotezi

Tüm canlı organizmaların hayatta kalmaları için besine ihtiyaç duydukları düşünülecek olursa, ilk canlının da kendi besinini kendisinin yapması gerekliliği ortaya çıkar. İşte bu görüşe göre ilk canlı kendi besinini üretebilen ototrof bir canlıdır. Diğer canlılar da bunlardan meydana gelmiştir.

Heterotrof Hipotezi :

İlk canlı, dünyanın geçirdiği uzun süren kimyasal evrim sonucu ortaya çıkan özel koşullarda uzun süren bir zaman diliminde çok basit olarak oluşmuştur. Heterotrof Hipotezi Oparin ve Halden tarafından ileri sürülmüştür.

Yaratılışçılık:

Inanç temellidir. Evrenin ve canlıların bir Tanrı tarafından yaratıldığına inanılınır. Toplumdan topluma ve kültürel düzeye göre farklı görüşler mevcuttur.

Kişisel önerim, linkte verdiğim Evrim Ağacı'nın Abiyogenez ve Canlılık üzerine olan Akademı makale dizisini okumanızdır.

• Evrim Ağacı Yazarları, et al. Abiyogenez Teorisi Yazı Dizileri. (03 Ekim 2021). Alındığı Tarih: 03 Ekim 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı