Sorulara Dön
Tamer Er
Tamer Er Üye

Karadelikler neden evreni yutmuyorlar?

Karadeliklerin çekim kuvvetlerinin güçlü olduğunu ve içerisine cisim çektikçe daha da yoğun olup güçlendiklerini biliyoruz. Bu durumda sonsuza adar yutmak, yuttukça güçlenmek ve sonuç olarak tüm evreni yutmak gibi bir eylemi gerçekleştirmeleri beklenemez mi? Karadeliklerin gücünü sınırlayan nedir?
Görkem Öge Kozmoloji meraklısı.

Buna çok sayıda gerekçe sunulabilir.

İlk akla gelen sebep, evrenin genişliyor, hızlanarak genişliyor ve hatta uzak ölçeklerde ışıktan daha yüksek hızla genişliyor olması. İstediği kadar büyük olsun, hiç bir kara delik, kendisinden milyarlarca ışık yılı uzaktaki bir cismi çekemez.

Bu Reklamı Kapat

İkincisi, evrenin %73'ünü oluşturan karanlık enerjinin evrenin genişleme hızını giderek arttıracak güçte negatif enerjiye sahip olması. Herhangi bir karadelik istediği kadar güçlü olsun, onun sahip olduğu güç, evrenin %4'ünü oluşturan "bilinen madde"nin içerisinde. Yani evrendeki tüm karadeliklerin sahip olduğu gücü toplasanız, hatta tüm bilinen maddeyi aynı karadeliğin içine atıp inanılmaz büyüklükte ve güçte bir karadelik yaratsanız ve onu da 10'la çarpsanız karanlık enerjinin varlık gücüne ulaşamazsınız.

Üçüncüsü her karadelik ya da evrenin herhangi bir kısmındaki cisim için bir "olay ufku" var. Bilinen, gözlemlenen evren diye bir şey var. Evrenin birbirinden ışıktan daha hızlı uzaklaşan bölgeleri asla birbirini göremez, birbiri ile haberleşemez ve birbirini etkileyemez. Yine aynı şeyi söyleyeyim, siz evrendeki tüm bilinen maddeyi bir araya getirip devasa bir karadelik yaratsanız bile olay ufku dışındaki evreni etkileyemezsiniz. Çünkü o karadeliğin çekim gücü de en fazla ışık hızında olabilir.

Bu Reklamı Kapat

Zaten evren, büyük patlama esnasında tek bir karadelik gibi olmalı. İnanılmaz ölçekte madde bir yerde. Neden kendi üzerine çökmedi? Muhtemelen karanlık enerjinin negatif etkisi yüzünden... Buna emin değilim ama mümkün. Belki planck ölçeğinde neler olup bittiği konusunda benden daha bilgili bir arkadaş buna cevap verebilir.

Başka sebepler de sayılabilir. Benim kısıtlı bilgimle aklıma gelenler bunlar. Umarım yeterli olmuştur. Sağlıcakla...

Talha Aktaş
Talha Aktaş Fen lisesinde öğrenciyim

Her karadelik için bir olay ufku yani karadeliğin etki edebildiği bir sınır vardır. Sürekli genişleyen bir evrende karadelik ne kadar büyük olursa olsun olay ufkunun ötesi sürekli genişlediği için bütün evreni içine çekmesi mümkün değildir.

Ayrıca Hawking Işıması karadeliklerin trilyonlarca yıl olsa bile bir nevi buharlaşıp yok olacağını söylüyor.

Bu Reklamı Kapat

Hawking Işıması kısaca:Karadelik evrende oluşan madde-antimaddelerden negatif yüklü parçacıkları çekiyor ve karadeliğin dışında pozitif parçacık kalıyor.Pozitif yüklü parçacık negatif yük ile ayrılmasından oluşan enerji ile karadeliğin dışında kalıyor.Karadeliğin içine düşen madde negatif yüklü olduğu için karadeliğine enerji kazandırması yerine enerji ve kütle kaybettiriyor.

1. Eyüp Gürses. Hawking Işıması Ve Kara Delikler. (25 Ağustos 2017). Alındığı Tarih: 27 Ocak 2022. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı