Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

İtalya duvar kertenkelesi deneyi - dna'ları mı değişiyor yoksa adaptasyon mu geçiriyor?

Merhaba arkadaşlar. Aşağıda ki makale de kertenkelelerin dnalarının değiştiğini anladım. Ama bir video izlemiştim ve orada kertenkelelerin dnalarının değişmediği sadece adaptasyon geçirdiğini söylemişlerdi. Bu konuda daha yeniyim. Eğer yanlış bir şey söylersem kusura bakmayın. Öğrenmek istiyorum yardımcı olur musunuz?

Öncelikle adaptasyon, doğal doğal seçilim mekanizması ile olan evrimsel değişim demektir. Çeşitlilik mekanizmaları ile oluşan çeşitlilikte çevresine göre kimisi daha avantajlıdır. Avantajlı olanlar yani ortama daha uyumlu olanlar daha kolay hayatta kalıp genlerini daha çok aktarır. Uyumlu olanlar daha çok üreyip diğerleri elenince poülasyonda nesiller geçtikçe Uyumlu özellikler daha sık görünür. Yani evrim yaşanır. Bu evrimsel değişim sayesinde ortama uyumlu (adaptif) özellikler arttığı için doğal seçilim ile olan evrimsel değişimlere de adaptasyon denir. Yani her adaptasyon, evrimsel bir değişimdir.

Yani adaptasyon diyerek evrimsel bir değişim olduğunu zaten kabul ediyorlar aslında. DNA'larının hiç değişmediğini söyleyen kişilerin hiçbir kaynak göstermemesi de işin ilginci zaten. "Evrimciler DNA'larına bakmış ve değişmediğini görmüş." Hangi makale olduğunu söyleyemeseler de Bahsettikleri makaleyi buraya tıklayıp görebilirsiniz. Aynı makalede Filogenetik analiz yapılmış ve filogenetik ağaç yani "Evrim Ağacı" çıkartılmış. Figür 5'te. Onu da şuraya tıklayıp görebilirsiniz. Filogenetik analiz değişen genlere bakılarak yapılır. Genler değişmemişse, DNA'lar aynı ise veya evrim olmamışsa yapamazsınız. Yani makaleye bakınca her şey ortaya çıkıyor aslında. Yapılan analizler genlerin değiştiğini ve evrimi çok net bir şekilde gösteriyor.

Onların yanlış anladığı nokta ise şurası: Makalede filogenetik ağacını vermeden önce bunlar bizim ilk başta aldığımız kertenkele soyu mu yoksa başka kertenkeleler mi diye kontrol etmişler ve aynı soy hattı olduğunu göstermişler. Evrim karşıtları ise bunu "genleri aynı, hiç değişmemiş" olarak anlamış ve böyle sunmaya çalışmış. Soy hattı aynı ama kertenkeleler birbiri ile aynı değil. İzlediğiniz videodaki argümanlar Evrim Ağacı tarafından bir bir incelenmişti. Detaylı bilgi için "Evrimi Neden Çürütemiyorlar? Çünkü Yalan Söylüyorlar!" videosunu izleyebilirsiniz. Sizin sorduğunuz kısım da şu saniyede başlıyor.

Başta söz ettiğim üzere adaptasyonun da evrimin bir türü olduğunu anladığımıza göre makalenin başlığına da bakabiliriz. Makalenin başlığı "Farklı Bir Diyet Kaynağının Kullanılmasıyla İlişkili Morfoloji ve Performansta Hızlı Büyük Ölçekli Evrimsel Farklılaşma" Yani aslında başlık bile yetiyor.

Yani adaptasyon da oluyor. Adaptasyon evrim olduğu için evrim de oluyor. DNA'lar/genler de değişiyor. Bunlar birbirine karşı şeyler değil. Tam tersi, bağlantılı kavramlar.

• A. Herrel, et al. (2008). Rapid Large-Scale Evolutionary Divergence In Morphology And Performance Associated With Exploitation Of A Different Dietary Resource. PNAS, sf: 4792-4795. doi: 10.1073/pnas.0711998105. | Arşiv Bağlantısı