Işık fotonları, milyarlarca yıl yolculuk edebilecek enerjiyi nereden bulurlar?

Işık fotonlarının kinetik enerjileri olduğunu sanmıyorum ama hareket ediyorlar. Bu kadar uzun süre ve uzun yollar boyu inanılmaz hızda hareket edecek enerjiyi nereden buluyorlar. Eğer bunu kendi enerjilerinden sağlıyorsalar yol aldıkça enerjilerinin azalması ve çok uzak cisimleri daha karanlık görmemiz gerekmez mi?

Fotonların da enerjileri vardır. Bu sorunun doğuşuna neden olan kafa karışıklığı, bir cismin hareket ederken enerji harcayacağı düşüncesi, böyle bir şey yok. Newton dinamiğinden de bildiğimiz üzere bir cisim sabitse sabit kalmaya, hareketliyse hareketini korumaya devam eder. Fotonun boş uzayda hareket ederken enerjisini kaybetmesi için bir neden yok*. Ancak bir şeylerle etkileşime girerse enerjisini kaybedebilir. Bu da geçtiği ortama bağlı olacaktır. Bu tür durumlar bilinip hesaplanıyor ve uzaktaki gözlemi yapılan cisimlere bu tür düzeltmeler uygulanıyor.

*İşaret koyduğum bölümdeki istisnalardan birisi evrenin genişlemesi durumu. Evren genişledikçe, fotonların dalga boyları da genişler, dolayısıyla enerjilerini kaybederler. Buna kozmolojik kırmızıya kayma denir. Dolayısıyla uzaktaki bir galaksiyi gözlediğimizde aldığımız ışık, aslından ondan çıkan ışığa göre enerjisini kaybetmiştir. Bu da onu daha sönük görmemize ve onu olduğundan daha uzakta sanmamıza neden olacaktır. Bu tür etkiler biliniyor ve hesaplamalarla düzeltiliyor.

Bunun bir diğer örneği de galaktik düzlemde yer alan yıldızların, yıldızlararası ortamdaki tozdan geçerken çeşitli saçılmalara ve soğurulmalara uğraması. Keza bu da biliniyor ve ölçülüp düzeltilebiliyor.

Kozmolojik duruma dair detayları lisans bitirme çalışmamda vermiştim, ona örnek olabilecek bir yazıyı aşağıya ekliyorum.