Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

İnsan türü içindeki varyasyon diğer canlı türlerine göre neden daha düşük seviyededir?

Mustafa Emir Türkcan 2
Teşekkür (2)
Hatırla (1)
Takip

Biraz düşününce birbirine bağlı iki etken geldi aklıma. İlk etken homo sapiens türünde kayda değer izolasyon olmaması. İkinci olarak doğal seçiminin etkisini oldukça azaltmış olmamız.

Çok yayılmış olmamıza rağmen gelişen beynimiz sayesinde normalde coğrafi izolasyondan dolayı farklılaşacak gruplar bile kaynaşabiliyor. Doğal seçiminin etkisini azalttığımızda ise bu evrimi çok yavaşlatıyor ve değişimi azaltıyor.

Yani çok geniş yerlere yayıldığımızda birbirimizden izole olmamız ve oradaki seçilim baskıları ile evrimleşmemiz gerekiyor ki tür içindeki çeşitlilik artsın hatta çok uzun süre devam ederse türleşme yaşansın. Ama bizde gelişen zekamız dolayısı ile bu etkiler diğer türlere göre çok az. Yani seçilim baskılarını da izolasyonları da çok azalttık. Benim aklıma gelen iki etken bunlar.

Birinci etken için Türleşme mekanizmalarına bakabilirsiniz. Sonuçta çeşitliliği arttıran etkenlerdir ve pat diye olmuyor türleşme. İkinci etken gibi evrimsel değişimi hangi durumların azalttığını anlamak için HW dengesi yazısına bakabilirsiniz.

Puan Ver

• Ç. M. Bakırcı. Türleşme - 2: Türleşme Nedir? Farklı Türler Nasıl Oluşur? Allopatrik Türleşme Ne Demektir?. (20 Mayıs 2011). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  • Ç. M. Bakırcı. Evrimin Boş Hipotez Matematiği: Hardy-Weinberg Dengesi. (21 Mart 2014). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Bir canlı popülasyonunun evrimi; zeka-boy vb. özellikleri meydana getiren gen alellerinin popülasyon içindeki dağılımının nesiller boyunca değişmesidir. Eğer bir popülasyonun yıllar içinde ortaya çıkan yeni nesillerindeki gen dağılımlarının istatistiğini tutarsanız, önceki nesillere göre sonraki nesillerdeki gen frekanslarının değişimi evrime işaret eder. Eğer bir popülasyonun nesillerindeki gen frekansları yıllar boyunca hiç değişmeseydi, Hardy-Weinberg dengesi söz konusu olurdu (evrimin sıfır hipotezi). Yani, evrim yasası işlemezdi. Bunu gözleyerek doğrulayabilir veya yanlışlayabilirsiniz. Tek yapmanız gereken, popülasyondan seçeceğiniz gen dizilimlerini (ki bu genler davranışlara veya özelliklere etki etmelidir) nesiller boyunca değişip değişmediğini gözlemektir. Neden Hardy-Weinberg dengesi ihlal oluyor, nedenlerine bakalım:

1) Eşeyli üreyen canlılar rastgele birleşmezler (rastgele birleşseydi H-W dengesinin korunmasına katkı yapardı). Tam aksine, partnerler kendi kriterlerine göre seçim yaparlar. Bu seçimler yeni nesillerin gen frekanslarını etkiler.

2) Popülasyonun büyüklüğü oranında genetik sürüklenme yani popülasyon içinden göç eden veya popülasyona katılan canlılar, popülasyondaki gen frekanslarını değiştirir. Eğer popülasyon çok çok büyükse bu etki azalır, H-W dengesine katkı yapar.

3) Genlerde mutasyonlar olur. Mutasyon sadece dış etkenlerden kaynaklanmaz; hücre bölünmeleri sırasında tranzpozon, kromozomal yer değiştirme, silinme, ters dönme türünden olaylar da gerçekleşir. Bu mutasyonlar da gen frekanslarını etkiler. Hiç mutasyon olmasaydı (hücreler mükemmel çalışsalardı) H-W dengesine katkı yapardı.

4) Popülasyondaki bireyler eşit şartlarda yaşayıp ölmezler. Çevrenin, iklimin, coğrafyanın, av-avcı ilişkilerinin, gıda kaynaklarının bireylere farklı yansıması ve bireylerin genlerinin yaşamsal mücadeleye katkısı popülasyonun dengesini değiştirir, bu da popülasyondaki gen frekanslarını etkiler. Ne durumda olursa olsunlar, bir popülasyondaki tüm canlılar yaşayabilselerdi, H-W dengesine katkı yapardı.

Şimdi doğadaki canlıları bir kenara koyup biz insanlarda H-W dengesi var mı diye bakalım:

1) İnsanlar rastgele eşleşip çocuk yapmazlar. Eğer dünyadaki tüm insanlar her gün rastgele bir sistemle eşleştirilselerdi (örneğin Amerika'daki bir erkek Asya'daki bir kadın ile) H-W dengesine yaklaşırdı.

2) İnsan popülasyonu çok çok büyüktür. Üstelik genetik sürüklenmeler coğrafi gerçekleşir, tüm insanlar bazında bakarsak göç bulunmaz. H-W dengesine katkı yapar.

3) Mutasyon her zaman gerçekleşir. Bu değişim gen frekanslarına etki eder. Ama bu etki, popülasyon büyüklüğü nedeniyle çok çok azdır. H-W dengesine katkı yapar.

4) Stephen Hawking örneğini hatırlarsak, insanlar her şart altında yaşarlar. Bu durum H-W dengesine katkı yapar.

Bu faktörler insanlarda varyasyonun az olduğunu gösterir.

Puan Ver

• Ç.M. Bakırcı. Evrimin Boş Hipotezi Matematiği. (21 Mart 2014). Alındığı Tarih: 29 Ekim 2020.

“...yine de dönüyor.”