Sorulara Dön

İmkansız diye bir şey var mıdır, varsa nedir?

İmkansız ya da olanaksız olan bir şey bilimsel olarak var mıdır?
5,757 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et

Evet, vardır.

Çok çılgın şeyler gerçek olabilir: Kanatları olan, poposundan gökkuşağı fışkırtan, tek boynuzu olan, kafası aslan arkası ayı ayakları at şeklinde olan bir varlık, ne kadar absürt ve imkansız gözükse de mümkündür. 2+2=5 mümkündür; çünkü bu tür bir sistem tanımlayabiliriz (veya lise matematiğindeki mod kavramından bileceğiniz üzere, mesela mod 7'de 9+9=4'tür). Bunlar imkansız değildir.

Tüm Reklamları Kapat

Ama matematik ve mantık, bazı imkansızlıkları tanımlamamızı sağlar: "3 kenarlı kare" mümkün değildir mesela. "Bekar evliler" de yoktur - ve olamaz da. Bunlar semantik şeyler gibi geliyorsa şunu deneyin: Her bir yüzü eşit büyüklükte ve şekilde (eşleşik) olan, her bir köşesine eşit sayıda kenarın dokunduğu, 21 veya üzeri sayıda yüzü olan düzgün bir poligon imkansızdır. Burada tanımladığım şey Platonik Katı dediğimiz bir geometri ve bu katılardan sadece ve sadece 5 tane var ve (bildiğimiz kadarıyla, başka matematiklere sahip başka evrenler olsaydı bile) daha fazla sayıda olamaz:

Tabii imkansızlık sınırını nereye çektiğinize bağlı olarak bu imkansızlıkların sayısını çok daha fazla artırmak mümkün. Mesela şu anda içinde bulunduğumuz Evren, var olan ve var olabilecek tek evren ise, o zaman devridaim makinaları (termodinamiğin 2. yasasını ihlâl ettiği için) imkansızdır. Işık hızını aşmak (nedensellik gibi mantık yasalarını ve özel görelilik teorisini ihlâl ettiği için) imkansızdır. Şu anda "doğa yasası" olarak tanımladığımız herhangi bir şeyi ihlâl edebilen her şey imkansızdır.

• Mantık Hatası Bildir

İmkansız olan nedir ki? Bence gerçek olan ve ya olmayandır.

Peki gerçek nedir?

Tüm Reklamları Kapat

Eğer bir olgu, ne olursa olsun, aklınada canlanıyorsa bu gerçektir. Bunu nesnel olarak hayata uygulamanın bir önemi yoktur, çünkü zaten nesnel olan şey bunu düşünebilmektir. Ne hayal edersen et, ne düşünürsen düşün, ne arzularsan arzula. Hepsi gerçektir

Beşir Özgür Nayır
Felsefeci

İmkansızlık üzerine düşünmek için öncelikle ne tür imkanlılıklar tanımlayabildiğimize bakalım derim.

Örneğin, bazı şeyler fiziksel olarak imkansızdır. Işık hızını aşamayız. Mutlak sıfırın altına inemeyiz.

Tüm Reklamları Kapat

Metafiziksel olarak mümkün bir olası evrende ise ışık hızını aşabilir, mutlak sıfırın altına inebiliriz. Demek ki bunlar, fiziksel olarak imkansız ancak metafiziksel olarak imkanlı.

Farklı bir seviyeye çıkıp bir önermenin (veya bu önermenin işaret ettiği durumun) mantıksal olarak imkanlı olup olmadığını ölçebilirsiniz. Bu noktada imkansızlık, mantıksal çelişkiye yol açmaktan geçiyor (paraconsistent logic çalışanlar kızmasın).

Kısacası, evet. İmkansız diye bir şey vardır, ancak bu ne çeşit bir imkansızlıktan bahsedildiğine göre muhtemelen değişecektir.

Sorulara Dön
Duvarın İçinden Geçebilen Oyuncak Nasıl Çalışıyor? | Sihirli Kılıç!
Bu Takviyeyi İçin, Bebekleri Kurtarın!
Evrenin Yaşını Nereden Biliyoruz?
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?