Sorulara Dön
Homo sapiens neden türleşmiyor?
1 türden farklı türler evrimleşebiliyorsa örneğin homo heidelbergensis'ten homo sapiens, homo neanderthalensis ve denisovan gibi türler evrimleşebiliyorsa homo sapiensten (başka türlerin ortak atası olarak) neden başka türler evrimleşmiyor ya da ilerleyen zamanlarda evrimleşebilir mi?
Bu Reklamı Kapat

Aslında muhtemelen ileride evrimleşecek. Homo sapiens türünde ise şu anda yeni bir türleşme olmamasının başlıca iki sebebi var.

Birincisi zekamızın evrimi sayesinde genellikle doğa koşullarında olsa dezavantajlı olacak bireyler bile hayatta kalabiliyor yani "doğal seçilim"in etkisini çok azalttık bu da evrimin hızını türümüzde epey azalttı.

İkinci etken ise türleşmenin ana itici faktörü olan izolasyonların türümüz için neredeyse olmaması. Bir türün farklı popülasyonlarında zamansal, coğrafi, gametik, mekanik veya davranışsal sebeplerle izolasyonlar yaşanırsa türün farklı popülasyonları bu izole alanlarda onlarca, yüzlerce, binlerce nesiller boyunca farklı çevresel şartlarda evrimleştiği için analizler yapıldığında o kadar farklılaşmıştır ki bu gruplar, artık bilim insanları bunları farklı "tür" olarak kategorize eder.

Bu Reklamı Kapat

Örneğin genelde farklı coğrafyalarda olsalar bile insanlar o coğrafyanın çevresel etkenlerine göre bazıları daha kolay hayatta kalıp daha kolay üremiyor, coğrafya koşulları ne olursa olsun hayatta kalabiliyor veya coğrafya ne olursa olsun başka bir coğrafyada üreyebiliyor. Bu yüzden şu an homo sapiens, yeni türe evrimleşmedi ve herhangi bir üreme bariyeri ya da sorunu yok. Ama bu durum bozulursa pek tabii yeni türler de çok uzun zaman sonra evrimleşebilir.

Türleşme ve evrimin hızı yıl ile doğrudan ilişkili değildir. Evrimin hızı yukarıda saydığım nedenlerden dolayı her türde farklıdır. Kaynaklara koyduğum yazı dizisinin hepsini okumanızı öneririm.

1. Evrim Ağacı. Türleşme. (23 July 2021). Alındığı Tarih: 23 July 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı