Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Havanın hızı nedir???

Biraz saçma gelebilir ama bu soru hep aklıma takılıyor. Mesela 100 metrelik havasız bir oda var ve bu odanın kapısının dışında normal oksijenli bir hava var. Oksijensiz odanın kapısını açarsak dışardaki oksijen 100 metrelik odanın sonuna kaç saniyede varır? Umarım aptalca bir soru değildir.

Soru aptalca değil :) Gazların kinetik teorisi bu sounun yanıtını verebilir. Bir hacim içerisindeki gaz molekülleri (ya da atomları) belirli bir hız dağılımına sahiptir, bu dağılımın ortalaması için eş bölüşüm teoremi kullanılabilir:

Burada m bir gaz molekülünün kütlesi, üzerinde çizgi olan v ortalama hızıdır. kB Boltzmann sabiti ve T de Kelvin birimindeki sıcaklık. Oksijen molekülü 16 proton ve 16 nötron içerdiğinden kütlesi olarak bulunur. değerini ve T=300 K (oda sıcaklığı) yerine koyarsak 482,09 m/s elde ederiz. Bu büyük bir hız. Yani sorudaki 100 metre mesafeyi yaklaşık 0,2 saniyede kat eder. Ancak bu hesap tek başına oksijen molekülünün hızını içindir. Molekülümüz tek başına değldir, etrafında çok sayıda başka molekül de olduğundan bunlarla çarpışma gerçekleştirir ve bu sonuç değişir. Çarpışmalar hesaba difüzyon teoremi ile katılır. Alınan yol x, D difüzyon katsayısı, t de zaman olmak üzere

yaklaşık bir sonuç verecektir. Hava yerine sadece oksijen-karbondioksit karışımı düşünelim ve 20 derecede olsun. bu koşullardaki oksijenin difüzyon katsayısıdır. Bu durumda, yukarıdaki bağıntıda x=100 m alırsak

3800 güne yakın bir değer çıkar, yani kabaca 10 yıl :) Sonuç şaşırtıcı değil mi? Peki o zaman kışın penceremizi açtığımızda neden odamız hemen soğur? Bu, dışarıdaki soğuk havanın hemen odanın her köşesine yayılması demek değil midir? Evet öyledir. Buradaki mekanizma hava akımıdır. Oysa yukardaki difüzyonda, hava akımına yer vermedik. Yani gazı kendi haline bıraktık. Oysa kışın penceremizi açtığımızda rüzgar, "cereyan yapması" vb. mekanizmalarla oksijen molekülleri çok daha hızlı hareket edip uzun mesafeleri kısa sürede kat eder.

Puan Ver

• Yazar Yok. Gazların Kinetik Teorisi - Wiki (Türkçe). (13 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 13 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Eğer lise öğrencisiyseniz zaten bu konuyu görmüş olmanız lazım, gazların kinetik teoremi desem hatırlarsınız büyük ihtimal.

Gelelim soruya;

Hava dediğimiz şey aslında bir karışımdır. Çoğunlukla azot ve oksijenden oluşur. Daha rahat anlaşılması için havayı sadece oksijenden oluşmuş, ortamın da sabit basınç, sabit sıcaklık ve sabit hacimde olduğunu varsayalım.

Bir gazın difüzyon hızını ölçmek için için bir başka gazın difüzyon hızından yararlanabiliriz. Örneğin H2 gazının difüzyon hızını biliyor olalım ve H2 gazı belirttiğiniz odayı 100 saniyede dolduruyor olsun.Ayrıca hız formülünü de hız=metreküp/saniye olarak alalım.

formülünü kullanalım. Oksijen gazının mol kütlesi 32, hidrojen gazının mol kütlesi ise 2'dir. V1 hidrojen gazının hızıydı, v2 ise oksijen gazının hızı.

ise v2 buradan 0.25 çıkacaktır. Yani hidrojen gazı belirttiğiniz odayı 100 saniyede dolduruyorsa oksijen gazı 400 saniyede dolduracaktır.

Puan Ver

“Bugünün bilimi, yarının teknolojisidir.”
Edward Teller