Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Görme yetisi nasıl ortaya çıktı?

Görme yetisi ilk olarak nasıl ortaya çıktı ve günümüze kadar nasıl evrildi?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip (1)

Öncelikle görme duyusunun evrimi burada özet geçebileceğimden maalesef çok uzun ve detaylı bir süreç. İlkel görme yetisinin tek hücreli canlılarda göz noktası adı verilen ve ışığın konumunun belirlenmesinden sorumlu bir yapıdan köken aldığı tahmin edilmektedir. Bu yapı çok hücreli bazı canlılarda da gözlenebilmektedir (sülük vb.). Sonrasında bu yapının içbükey bir boşluğa evrimleşerek daha fazla ışık tutabilecek bir hal alması söz konusudur. Bu yapının içinde biriken sıvının kristalleşmesiyle ise lensin temelleri atılmış olmaktadır. Bu yapıların birleşmesiyle ortaya çıkan organa ise ilk kompleks göz diyebiliriz.

Sorunuzun temeline dönecek olursak görme yetisinden kastınız eğer ışığın algılanabilmesi ise tek hücreli atalarımızdan itibaren görme yetisine sahiptik ancak elbette kompleks görüşe sahip olmamız çok uzun bir zaman aldı. Ayrıca gözün evrimine dair daha detaylı bilgiler için yukarıda bahsettiğim ifadeleri aldığım kaynağı ekliyorum ve Evrim Ağacı tarafından hazırlanmış bu videoyu izlemeni öneririm ki tahminen sorunun günümüze kadar nasıl evrimleşti kısmının cevabını buradan alacaksın:

Teşekkür (4)

• I. R. Schwab. The Evolution Of Eyes: Major Steps. The Keeler Lecture 2017: Centenary Of Keeler Ltd. (20 Ekim 2017). Alındığı Tarih: 29 Temmuz 2021. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı

görmek çok eskiden yoktu (kambriyen patlamasından önce) . canlı sadece ışığın ne taraftan geldiğini ayırt edebiliyordu(ışığa duyarlılık vardı).kambriyenden sonra görme yetisi ilk trilobitlerde evrimleşti.ve bu avcılık yaşamının başlamasına sebep oldu. canlılarda görme yetisi,ihtiyacına göre belirlendi.mesela memelilerde gececi olanlarda 3 pigmentli evrimleşti(gececi olan bazı hayvanlar renk körüdür.)3 pigmentin gösterebileceği renk miktarı kızıl ötesi iken; sürüngenler arılar vb. çoğu canlı mor ötesi ışıkları görebiliyor(bu hayvanlarda 5 pigment bulunur) bir zamanlar gözün 65 defa evrimleştiğine inanılıyordu . ama genetik kanıtlar gözün sadece bir defa evrimleştiğini söylüyor.

Teşekkür (3)

• NewScientist, et al. (2017). Evrim Yaşamı Nasıl Açıklar?. Yayınevi: say yayınları. sf: 294.
Sorulara Dön