Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Gezegenlerin yörüngeleri neden çember değil de elips şeklindedir?

Kepler gezegenlerin yörüngelerinin elips şeklinde olduğunu söylemiştir. Bunu nasıl tespit etti? Yörüngesi çember olan bir gezegen mümkün değil midir evrende?

merhabalar Anıl Yılmaz

gezegenler sadece yıldız ile kütle çekim etkisine girmezler. kendi uydusuyla, başka gezegenlerle ve diğer her şeyle kütle çekim etkisine girer. bu nedenle tam daire olmayan, elips şeklinde bir yörüngede yalpalayarak dönme hareketi yapar. sadece yıldız ve gezegen arasında oluşan bir yıldız sistemi düşünürsek, bu seferde yine tam kusursuz bir daire şeklinde dönmez. çünkü karşılıklı kütle çekimi var. kütle merkezlerinin çevresinde yalpalayarak elips şeklinde dönmeye devam ederler.

kaynak= https://evrimagaci.org/dunya-gibi-gok-cisimleri-yorungeleri-boyunca-durmaksizin-yalpalar-3086

Bu sorunun aslında oldukça teknik bir cevabı var ve yıllar önce gök mekaniği dersi alırken, dersi veren hocamla da tartışmış, yazısını yazmıştık (aşağıya bırakıyorum). Aslında teknik açıdan çembersel bir yörüngenin var olmasının önünde hiçbir neden yok, ama varlığını sürdürmesinde pratik olarak var!

Biraz doğal seçilim gibi. Eliptikliği, bir basıklık (e) değeri ile ifade ediyoruz. Basıklık arttıkça elips anlayacağınız üzere daha basıklaşıyor, çemberden sapıyor. Bu basıklık değeri, gök cisminin yörünge enerjisi ile doğrudan ilişkili. Bunu o gök cisminin yörüngedeki hızına da indirgeyebiliriz. Dolayısıyla ne kadar hızlı olursa o kadar eliptik olur. Çok hızlı olursa da yörüngeden kurtulur bu nedenle.

Çember durumu ise tam olarak eşitlik durumu ve eğer bir şey olur da o cisim yavaşlarsa, diğerinin üzerine düşmeye başlar ve bunun sonu muhtemelen sistemden fırlatılma veya çarpışma olur. Dolayısıyla çembersel olarak yörünge oluşsa bile, zamanla sisteme giren diğer gök cisimlerinin etkisiyle bu yörünge etkilenir. Bir diğer durum da çoklu sistemler, bizimki gibi. Birçok gezegen bir diğerini etkiliyor ve bu basıklık değerinin çok uzun periyotlarda değişmesine neden oluyor. Özzetle çembersel yörüngede bir gezegen vardıysa da geçmiş olsun, artık yok.

• Ö. Kayalı. Gök Cisimleri Neden Eliptik Yörüngelerde Dolanır. (25 Şubat 2021). Alındığı Tarih: 25 Şubat 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Kanıtın yokluğunda ileri sürülen fikirlere ne denir, biliyor musunuz? Önyargı.”
Michael Crichton