Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Gezegenleri bir arada tutan kütle çekim kuvveti nasıl oluyor da en zayıf kuvvet olabiliyor?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

Öncelikle, Kütle çekim bir kuvvet değil, uzay zamanın bükülmesinin bir sonucudur bir kuvvet değil[1]

Bu hatayı düzelttik şimdi kütle çekimin neden bu kadar zayıf olduğuna gelelim:

Aslında gündelik hayatında sürekli kütle çekim kuvvetini yeniyorsun! Örneğin bir masayı kaldırırken "koskoca" Dünya'nın o masaya uyguladığı kütle çekimi yenip kaldırabiliyorsun. Kütle çekimi yenmek bu kadar kolaydır. Fakat güçlü nükleer kuvvet gibi kuvvetleri yenmek bu kadar kolay değildir.

Kıyaslamak gerekirse, atom içindeki bir proton ile bir elektron arasındaki elektriksel kuvvet, aralarındaki kütle çekim kuvvetinin kentilyon (uzun ölçeğe göre, yani 1'den sonra 30 sıfır) katı kadardır.[2]

• C. Galfard. (2021). Evren Avucunda. Yayınevi: Domingo. sf: 118.
  • S. Uzel. Kütleçekim Hakkında 6 Önemli Bilgi. (08 Nisan 2016). Alındığı Tarih: 15 Haziran 2021. Alındığı Yer: bilimfili.com | Arşiv Bağlantısı

""

Graviton diğer noktasal parçacıkların aksine bizim 3-zar’ımızı rahatlıkla terk edebilir ve extra boyutlara sızabilir. Çünkü gravitonun temel yapı taşı olan sicim açık değil kapalıdır bu da D-zar’a tutunmasına izin vermez ve D-zardan kolayca başka boyutlara sızmasını sağlar. İşte bu nedenle kütle çekim bu kadar zayıftır bizim evrenimizde. Çünkü başka boyutlarada nüfuz etmektedir.

Yine de, ne bu zayıflığın nedeni, ne graviton, ne de kütleçekime sebep olan şeyin ne olduğu hakkında elimizde deneysel bir kanıt yok. Hatta ve hatta, bu yazıda anlattığımız teoriler hakkında da bilim insanları arasında bir fikir birliği bulunmuyor. Eğer bir gün, kütleçekimine sebep olan “şey” bulunacak olursa, emin olun insanlığın en büyük bilimsel başarılarından biri, hatta belki de en önemlisi olacaktır.

""